Arkeologifoton
Hejsan!
Är ny här på forumet.
Studerar arkeologi vid högskolan på Gotland. Det är även därför jag främst tar bilder av fornminnen och arkeologiska utgrävningar. Jag hade tänkt att dela med mig av dessa till er här på forumet, låter väl bra, eller?
Tänkte börja med en bild från Galgberget utanför Visby.
Fler bilder finns publicerade på Fokus Arkeologi: www.fokusark.se

#0: Kul! Vad har pelarna haft för funktion?
Vänliga hälsningar
Niklas
#1 Bilderna av skallar är helt analoga med produktfoton av den typ som man gör för kataloger. Jag tycker att det är lite svårt att se skallen ordentligt när undersidan sammanfaller med skuggan mot bordet.
Ett hjälpmedel som kan fungera bra för den sortens bilder är ett ljustält, annars ett ljusbord, så att man ser föremålet frilagt utan skugga mot ytan som det ligger på.
De tekniker som brukar användas är att endera lägga föremålet på en genomlyst yta som inte kommer att synas på bilden eller att hänga det i tunna trådar inne i tältet, man kan också ha tunna trådar som stöd. Vid behov retuscherar man bort dem från den färdiga bilden. En annan teknik är att lägga föremålet på toppen av en relativt tunn pelare som står på en vit belyst bakgrund som hamnar utanför skärpan och att man då tar bilden vertikalt.
Trevligt med bilder från Gotland. Fornminnen och gamla föremål är mycket tacksamma motiv. Eftersom du är arkeolog gissar jag att du är påläst om dina motiv. Skulle därför som niklas vilja veta något litet kring objekten.
Det är inte så många som vet att Galgberget är Visbys gamla avrättningsplats och att den är dåligt undersökt, men att man nu håller på med någon arkeologisk aktivitet där.
mvh/gurin
#3: Jag brukar använda studioblixtar med paraplyer och vit bakgrund. Det blir knappt märkbara skuggor.
Vänliga hälsningar
Niklas

Tack för tipsen, jag är fort. bara en nybörjare av fotografering,
men hoppas på att bli bättre med tiden. Ni ville veta lite mer om de objekt som jag fotograferat. Galgberget har för inte så länge sedan varit föremål för en arkeologisk undersökning.
Faktum är att jag har intervjuat en av de arkeologer som grävde vid platsen, och den intervjun kan ni läsa på:
Kul med lite bilder från utgrävningar. Jag tycker sådant är mycket spännande. Älskar arkeologi.

Ja, det är inte ofta man får se så mycket bilder från arkeologiska utgrävningar och föremål.
Hehe, jag har varit vid dom där stenarna också, och knäppt kort =P