Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 762 ggr
Lozzan
0

AA-batterier

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då har amn äntligen fått hem sin första digitala systemkamera (Pentax K200D). Är nöjd än så länge men har bara provfotat lite. Känns lite ovant att byta kamera men tycker jag börjar få ordning på de manuella inställningarna nu.
Nu till fråga, en av de negativa sakerna är just kravet på AA-batterier. I sig kanske inte så stort problem för mig just nu men antar att jag kommer att märka av det allt eftersom. Jag skulle behöva tips på bra laddningsbars AA-batterier.
Eftersom jag inte hr så stor erfarenhet av varken digitala systemkameror (än ;)) och batterier vet jag inte riktigt vad man ska leta efter. Har läst mycket bra saker om Sanyo Eneloop och att de ska ha hög motståndskraft mot självurladdning och det låter ju bra. Men hur lång tid håller en uppsättning batterier medan man fotar? Tror ni man kan klara sig med två uppsättningar batterier (åtta stycken) under en dag om man åker iväg eller så utan att man behöver få några obehagliga överraskningar att batterierna inte håller mer än en liten stund?

Hoppas att mitt inlägg inte är alltför otydligt och att jag låter alltför dum.

[cocuyo]
0

Inte dum alls, men tyvärr finns det inte något jättebra svar på din fråga.

AA-batterier finns med massor av olika märken, och för en konsument är det i stort sett omöjligt att avgöra om några är bättre än andra. Enstaka celler kan vara dåliga från början, men för det mesta är de felfria när man köper dem.

Du bör välja högsta möjliga kapacitet på batterierna och en bra laddare som inte behöver alltför lång tid för att ladda dem. Snabbladdare är bäst, och cellerna ska kännas av individuellt med deltavoltmetoden. Alla snabbladdare gör det, men inte alla långsamma. Det finns ganska billiga laddare, så det kan vara värt att skaffa ett par stycken. Många laddare kan också användas för att ladda från bilens cigarettändaruttag, och det kan vara en bra sak.

Här finns en tråd om laddare för AA

Jag tror att du kan behöva märka batterierna, exempelvis i grupper. Jag brukar använda tejp för märkningen så att de får en eller flera ringar. Märkningen går då att ändra vid behov.

Prova hur länge en laddning funkar; du ska ha minst 2000 mAh celler, men helst så hög kapacitet du kan få tag på, 2300-2400 brukar vara max. Jag har ett par platta askar som följde med för att förvara dem eller ha i fickan. Du får prova hur länge batterierna räcker och bestämma dig för hur många byten du behöver.

Patrik
0

Hej,

jag har själv en K100D med två uppsättningar batterier. Om man inte använder skärmen så mkt så räcker en uppsättning minst en dag. Själv har jag 2800mAh som jag har köpt på clas olsson.

Har du två uppsättningar så brukar jag ladda den ena uppsättningen under tiden när jag fotar och på så sätt alltid ha en uppsättning full laddade.

I värsta fall kan man ju köpa extra batterier på ICA om man står helt utan… :)

/ Patrik

[mingdie]
0

Jag har haft Pentax i flera år nu och har kommit fram till vilka laddningsbara som är bäst. Om du går in på Pentaxforumet så får du samma svar. Sanyo Eneloop. Dom håller länge men det bästa är att dom inte tappar laddningen om du inte använder dom på ett tag som andra uppladdningsbara. Efter ett år så är det fortfarande 85% laddning kvar.

På min kamera så räcker dom till 7-800 foton.

Lozzan
0

Tack så jättemycket för alla svar! Har blivit lite klokare nu.

Det här med Sanyo Eneloop, finns de att hitta i affärer i Sverige eller måste man beställa?

[Fibbe]
0

jag har problem med min k100 att den visar slut på batterier felaktigt… kanske är något liknande? starta om kameran när den visar slut och testa hur länge dom håller…

[cocuyo]
0

#5 Det kan vara så att en av cellerna är dålig. Då kan den hämta sig tillfälligt när du stänger av, men den kommer i så fall att bli sämre och sämre.

Prova att skaffa fyra nya och ladda dem fullt (eller ta Eneloop) och se om samma händer igen. Innan du har provat det ska du inte utgå från att kameran visar fel.

Och jag tror att de allra flesta har långt till någon affär som säljer Eneloop, så det lär bli beställa som gäller.

Conrad har dem till ett överkomligt pris.

[Fibbe]
0

#6 jo jag fick det rådet från support men det hjälper inte… jag har köpt helt nya batterier utan självurladdning men det hjälper inte… Då skyller pentax på att laddaren laddar batterierna ojämt, så jag lånade en laddare med inviduella laddkanaler men det hjälpte tyvärr inte…

Så nu tror jag helt enkelt att det är batterimätaren i kameran som strular.

Det är dock inget större problem längre efterssom det bara händer en gång per laddning i snitt….

Jalking
0

Jag har en Pentax K200D. Jag har använt den ganska mycket sen jag köpte den och använder fortfarande de litiumbatterier som följde med. Jag är mycket imponerad av dessa batterier.

Mina tidigare kameror har också använt AA, så jag har samlat på mig en hel drös laddbara. De enda jag har haft problem med är GP. Flera olika sorters GP köpta vid flera olika tillfällen på flera olika ställen vägrar att ta laddning i flera olika laddare. Jag har hört andra påstå motsatsen, men jag varnar för allt det står GP på, det är rent skit!

Alla andra laddbara AA-batterier jag har testat har fungerat utmärkt.