Foto iFokus

Foto

Etikett: övrigt
Läst 2280 ggr
Hanasa
0

Låna bild från nätet - vad gäller?

Vi har ett realtivt nybildat företag och vi håller nu på med att ordna fram reklam. Han som gjort reklamen har tagit två bilder från en sida här på nätet och säger att om ingen copyright framgår så är det fritt att ta bilderna. Stämmer detta?

Själv är jag av den uppfattningen att copyright uppstår när fotografen tar fotografiet och att man inte behöver skriva ut copyrighttext för att copyright ska gälla. Men självklart kan jag ha fel - jag är ingen fotograf.

MEN i alla fall. Vad gäller? OM det ingenstans på sidan framgår att någon har copyright får vi ta bilden då? Ska användas i reklamsyfte. Enligt han som gör reklamhäftet så är det hans webmaster som sagt att det så är och hans webmaster har själv lagt in andras bilder på sidan som han som gör reklamhäftet har.

Oj, snurrigt, hoppas ni förstår!

Någon som kan visa mig svart på vitt vad som gäller så vi slipper vi värsta fall bli stämda?

Niklas
1

Om det inte står annat är det förbjudet att använda bilder från nätet eller andra ställen.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Niklas
0

Upphovsmannen till bilderna kan fakturera den som olovligt använder dem och det brukar kunna bli riktigt dyrt jämfört med att köpa dem lagligt från början.

Vänliga hälsningar

Niklas

Hanasa
0

Okej. Tack för hjälpen niklas! Men finns det någonstans där man kan läsa om det, så jag kan visa? Just nu är det ord mot ord och mina ord väger inte tyngst direkt…

Niklas
0

Hanasa
0

Finns det inte något om PUL också att man inte får använda bilder med personer på i reklam utan att tillfråga personerna i fråga först. Har nämligen för mig att det finns något sådant också??

Niklas
0

Precis, det krävs tillåtelse från personerna i fråga om man ska använda dem i reklam.

Vänliga hälsningar

Niklas

Niklas
0

#6: Användning på ett företags hemsida kan räknas som reklam.

Vänliga hälsningar

Niklas

gurin
0

Eftersom OP uttryckligen säger att det handlar om reklam gäller de mest stränga tolkningen. Är det identifierbara personer på bilderna så räcker inte tillstånd från fotograf, även personerna måste tillfrågas.

Kommer bilderna från min eller min hustrus hemsida blir detta en dyr historia om vi får syn på sidan.

mvh/gurin

Niklas
0

#8: OP?

Vänliga hälsningar

Niklas

gurin
0

Original Poster

Tänkte inte på att jag skrev på svenska. 

mvh/gurin

Niklas
0

Ah, jag förstår. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas