Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 646 ggr
destroytheantx
0

Hjälp med Canon EOS 450D

Hej!

Min kompis har nyss fått en system kamera vid namn Canon EOS 450D. Idag när vi fotade märkte vi att när hon tar en bild med hennes kamera blir färgerna helt matta. Även om vi hade lika inställningar. & När jag tog en bild med min fick jag jätteklara färger. (Jag har en Canon EOS 400D) Vet ni varför det är så?

Tacksam för svar!

Marija
0

Kanske beror på vilket väder det var när bilden togs (om det var utomhus då)?

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

MB300E
0

Om bilderna togs samtidigt i samma miljö så borde bilderna vara likvärdiga, annars kan man kanske tänka sig att ni har olika instälningar av Vitbalans kanske?

hmm eller att den andra ligger lite lägre stäld i färger.

man kan ju ställa upp sådant i menyerna.

FeliciaS
0

Det låter ju som om inställningarna är olika? Typ Vitbalans, kontrast?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

ronjaprinz
0

Testa fota på auto och se om ni får olika resultat då i alla fall. I så fall kanske det är något tekniskt fel i hennes 450D kanske?

destroytheantx
0

Vi hade exakt samma inställningar. Även Vitbalans, skärpa, kontraster. Allt.

Det kan ju faktiskt vara något tekniskt fel. Men det är ju synd då hon nyss fått den.

pellepiano
0

Tiitade ni på kamera eller data skärmen ? I Photoshop? Ni kanske har olika färgprofiler inställda i kameran?

[cocuyo]
0

Är linsen ren?

destroytheantx
0

#7 Jo linserna var rena!

#6 vi får väll testa att kolla i Photoshop då.

pellepiano
0

# 8 Jag menade mer att OM ni hade jämfört i Photoshop och skillnaderna hade visat sig bara där, kunde det ha varit ett färgprofil-problem.

destroytheantx
0

#9 Okej.  ;)

The-Photo
0

Objektiv?

destroytheantx
0

#11 vi hade ju dock två olika objektiv. Men vi bytte även för att kolla, det blev så ändå.

The-Photo
0

Skumt….

pellepiano
0

Kan ni inte lägga upp en bild som fick dåliga färger, så kanske man kan se på Exif om nåt är galet inställt.

destroytheantx
0

#14 vad menar du?

pellepiano
0

Det följer altid med massa data med i jpg-filen som visar, slutartider mm