Första Systemkameran
Jag är nu väldigt aktiv med att leta efter en systemkamera. Jag har innan bara använt kompakt-kameror men jag har nu märkt att intresset för fotografering har växt och jag vill lägga ner lite pengar på det. Jag gillar för det mesta att ta macro och helbilder på människor och djur.
Har du något bra tips på en systemkamera som verkligen är prisvärd?
och vilken var din första, och hur pass nöjd var du med den?
Vore även kul att veta vilka objekt som är bra till..
Nikon d40 är en bra nybörjarsystem.Men den har ingen AF motor och är ganska liten,så det beror på vad du vill ha..:)
Den ligger väl på kanske 3800kr med ett objektiv till.

Vad är det du saknar på din kompakt, som du hoppas en systemkamera har?
En stor skillnad är att objektiven går att byta men de kostar oxå. Ett bra Macro kostar ca 4500:- tex.
Som pellepiano säger är det viktigt att veta vad det är du är ute efter som din kompakt inte har. Det finns väldigt många trådar om detta så ett tips är att använda sökfunktionen.

#2 Det känns som objektivet gör nästan hela kameran. Men det jag är ute efter är främst skarpare bilder. Troligen köper jag ett macro-objektiv till om jag köper en system. Vilken av canon eller nikon är bäst enligt er? Hade tänkt mig någon av dom.
#4 Det beror vilken kamera det är frågan om.

#4 Jag funderar på en Nikon D40..

Många som går över till system blir besvikna då de tror att de ska få mycket skarpare bilder.
Kompaktkameror har i regel grundinställningar som gör att bilder blir skarpare direkt ur kameran.
Den stora fördelen med system är att man kan byta objektiv, få ett mer varierat skärpedjup samt mindre brus och "renare" bilder.
Jag skulle tvärtom vilja säga att de som går över till systemkamera kommer att bli allt annat än besvikna då det finns en helt annan skärpa och ett helt annat djup i bilderna på en systemkamera…och vänjer man sig sedan vid att ta bilder i raw-format istället för jpg så kommer fördelarna att bli ännu fler.

Jag är då skitnöjd med min Nikon D40, det tar ju ett tag att bli kompis med kameran men det blir bättre och bättre.

Jag tycker att om man är tillräckligt intresserad av att lära sig mer om foto och bildbehandling då tycker jag man ska slå till och köpa en systemkamera. Om det handlar om att få bra skarpa bilder, men man vill fortfarande bara trycka på knappen så kanske en mer avancerad kompaktkamera är mer rätt.
Det handlar litet om hur du fotograferar och hur mycket tid du är beredd att lägga ner på en ny kamera…
Jag har en artikel om saker som är bra att tänka på innan man köper sin systemkamera…

Jag har fått mig en tankeställare nu. Men vart kan man hitta en mer avancerad kompakt kamera som jag troligen skulle bli nöjd med?
#10 Tack för artikeln!
Jag kan rekomendera Canon eos 400D. Det e min första systemkamera och jag är väldigt nöjd med den. Den är lätt att lära sig och den har en bra manual. Nu har det kommit en 450D, jag vet inte riktigt hur den är min den har lite fler mp och så tar den en halv bild mer i sekunden men du kan ju kolla upp saker och ting på googel, lycka till med din blivande systemkamera :D
#11 Tester av olika kameror finns på många sajter. En sådan är cyberphoto. Alternativ till systemkamera om du kommer fram till att det kanske inte är det du söker är t.ex. den här kameran, men det finns många andra också. Det finns många kompaktkameror som klarar av att ta bra macrobilder, men om man verkligen är sugen på att utveckla sitt fotointresse så är det ju åt systemkamerorna man ska titta.
Jag har nyss gått igenom lite liknande process och verkigen funderat över vad jag vill göra. För min del landade det i en Canon EOS 400D.
Det kan faktiskt gå åt andra hållet också, även om jag ibland retar mig på att jag inte har en systemkamera…
Jag har haft och aktivt använt det mesta i branschen innan digitaltekniken slog igenom. Det inkluderar mellanformatskameror som Hasselblad, Zenza Bronica och Mamiya RB67, liksom även storformatskameror från Linhof och Graflex. Jag tycker absolut att en systemkamera har allt man kan önska sig när det gäller att ta bilden, förutsett att man i övrigt har den rätta utrustningen; i första hand rätt objektiv för det man ska göra.
Det finns nackdelar också. Den främsta är att man inte har kameran med sig när man skulle vilja ha den; alternativet är att gå och släpa på den stora klumpen jämt.
Jag har en kompaktkamera som jag tycker erbjuder nästan allt som jag behöver. Det som framhävdes som den stora fördelen med en spegelreflexkamera under de gångna decennierna, att man kan komponera bilden i sökaren, det uppfylls ju helt av att man kan komponera bilden på skärmen; ja skärmen är till och med bättre än en spegelreflexsökare i många fall.
Nackdelen att man inte kan skifta objektiv uppvägs av att det sitter ett zoomobjektiv på kompakten. Visst, jag kan inte få stor ljusstyrka och kort skärpedjup, men jag kan ha med mig kameran jämt utan att behöva skylta med det. Den sitter diskret i en liten väska på bältet.
Vad saknar jag då ibland?
Det jag oftast saknar är just att kunna ha litet skärpedjup. Särskilt för porträtt skulle det vara bra att kunna sudda ut bakgrunden så att den inte framträder så tydligt.
Det jag saknar mest är en funktion från storformatskameran, att kunna luta bildplanet så att jag kan lägga skärpan där jag vill ha den. Om man vill ha den finessen på en systemkamera får man vara beredd att punga ut en bra slant för objektivet och bara två märken har det, Canon och Nikon.
Det jag sällan saknar är stor ljusstyrka för att kunna ta i sämre ljus. Det går tillräckligt bra med digitalkameran ändå.
Vad är det som jag särskilt uppskattar med kompakten?
(Det här innefattar en del saker som är typiska för alla digitalkameror och som skiljer dem från de gamla med film.)
Den kan alltid vara med
Bildskärmen gör det lätt att se hur bilden blir
Man kan omedelbart se om bilden blev bra
Den ställer skärpan lika bra som jag kunde göra det själv och oftast fortare.
Histogrammet ger en helt överlägsen kontroll över exponeringen.
Jag är helt övertygad om att jag kan sköta en systemkamera, men jag har ändå valt bort den därför att en sak vägde tyngre för mig än de tre som jag saknar. Och ingen av dem har att göra med bildens tekniska kvalitet.
De bättre kompaktkamerorna ger idag bättre bildkvalitet än vad man fick med film, och digitaltekniken gör det möjligt att på ett enkelt sätt göra slutbehandlingen av bilderna själv utan slabb med kemikalier och med minst lika bra kvalitet som från ett fotolabb. Jag ifrågasätter inte att systemkamerorna kan ge bättre bildkvalité, men det är inte alltid det tyngst vägande skälet till vad man väljer om man söker efter vad man verkligen skulle vilja ha.