Behöver råd
Jag ska snart köpa en ny kamera(igen -.-)
Och jag bara hoppyfotar, men tror ni att Olympus Fe-340 skulle passa? Jag vill att det ska bli bra bilder också. Jag suger på att välja rätt kamera.
http://www.olympus.se/consumer/29_digital_camera_fe-340_18530.htm

Ingen?
Vad otålig du är. Man får inte alltid svar med en gång.
Det kan ju också vara så att din fråga är så oerhört ledande, men samtidigt helt omöjlig att besvara riktigt bra. Du har ju redan gjort någon slags val, eftersom det inte finns några alternativ; du frågar bara om en kamera.
Kameran klarar att ta bilder med mycket bra teknisk kvalitet, men jag kan inte avgöra om den passar dig. Rent allmänt tycker jag att Olympus vattentäta och stötsäkra kameror borde passa bättre när man ska ha den med sig jämt och när man kanske inte alltid är varsam med den. Visst är det bekvämt att kunna diska av kameran när den har blivit smutsig; till exempel när en hund har slickat på linsen…
I stort sett alla kameror kan ta bra bilder, det beror mer på fotografen än på kameran. De flesta kompaktkameror är rätt lika, och de skillnader som finns hos de allra nyaste mot förra generationen är ingenting som man märker så länge man gör små bilder. Nu har många kameror två till tre gånger högre Upplösning än vad man oftast behöver, och det kan man ju tolka som att de ger bättre bildkvalité, men bildens komposition, idén bakom den och ljusbehandlingen har större betydelse än megapixlar.
Du kan ta mycket bra bilder med Olympus Fe-340. Den är också ett ömtåligt precisionsinstrument som måste hanteras med en viss försiktighet. Om du i stället väljer µ 850SW så får du en mer slitstark kamera som inte har lika lång zoom, men som du kan vaska av i diskhon om den blir smutsig och som du inte behöver vara lika rädd att den ska gå sönder. Till skillnad från Fe-340 har den inga utskjutande rörliga delar. Bildkvalitén är i stort sett densamma.

Eh.. okej… liksom, trodde det var en snabb sida… men nej