Canon; Antal exponeringar?
Hur ser man på en canon eos 350D hur många exponeringar man tagit?
Har läst på olika forum och skickat mail till canon supporten men inte fått nått vettigt svar.
Vissa säger att det ej går att se utan man måste skicka iväg kameran till en verkstad så kollar de upp där med något speciellt program.
Andra säger att det är nått med numren som står på bilderna, på min kamera står det idagsläget 238-3836 och om jag fattat rätt så står 238 för antalet mappar? Och i varje mapp lagras 100 bilder?
någon som vet hur många bilder man tagit, iallafall på ett ungefär ?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Den kameran har gjort 3836 exponeringar. :]
Svårare än så var det inte.
Testa och ta ytterligare en bild och se om den siffran ändras till 3837. ;]
#1 Nej så lätt är det ej, har runt en 10 000st bilder på cdskivor från min kamera och jag har haft den i 3 år så jag har inte taigt så några bilder…
Som jag skrev så går ju mätaren runt vid 9999 och börjar om på 0001 igen.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Åfaen, det visste jag faktiskt inte. :]
Då ber jag om ursäkt och står rättad. ^^
Vill också gärna veta det.
Puttar
Fick svar från supporten på canon idag och de svarade såhär:
"Det är tyvärr inte möjligt att se detta. Det kan vara så att en Canon verkstad kan få fram dessa siffror, men det är inte möjligt att själv se detta."
Tror ni att de säger så bara för att man ska slänga ut lite pengar på att få veta hur många exponeringar man tagit? Det borde ju gå på nått sätt att få reda på hur man gör :S
Har en likadan tråd på hästfoto.ifokus och där fick jag ett bra svar från en kille, lägger in hans svar här strax.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Svaret från Isak:
"
Vissa hävdar att man räknar ut antalet genom följande formel.
(mappnamn-100)x100+36 vilket i ditt vall blir 13836 exponeringar, men det är detsamma som att använda sig utav de fyra sista siffrorna och multiplicera med första siffran i mappnamnet.
Men kameran kommer ihåg det högsta nummret och stoppar någon i ett minneskort där det ligger kvar info med högre bildantal ex. deras sista bild hetter 534-3488 så fortsätter kameran att räkna därifrån för att förhindra dubbletter.
Första bilden på en ny Canon heter 100-0001.crw
Men säkrast är att låta Canon kolla på det.
Hälsningar
Alexander "
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se