Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1022 ggr
Mistique
0

Hjälp med uppsats

Skriver en uppsats om systemkamerans funktion till teknik lektionen. Är det någon som vet vad det ljuslänsliga materialet som fångar upp bilden heter/består av?

Ni får också jätte, jätte, jätte gärna skriva kort om kamerans funktion så att jag får lite olika inbildningar på det. Från hur bilden kommer in i kameran och ut i datorn!

Tack så mkt :)

lev_livet_leende
0

"Ni får också jätte, jätte, jätte gärna skriva kort om kamerans funktion så att jag får lite olika inbildningar på det. Från hur bilden kommer in i kameran och ut i datorn!"

Det låter som om du vill att vi ska göra ditt jobb. Var noga med att ange oss som källa då, och citera om du skriver av ordagrant, annars är det både fusk och förfalskning.

Mistique
0

Jag ska absolut inte skriva av :) Det får man ju inte, jag skriver om det i mina egna ord ifall jag tycker att det är användbart och iFokus har jag självklart skrivit in som källa. Men eftersom ingen här verkar vilja hjälpa mig så får jag nog ta bort iFokus från källa ;) Jag har typ inte fått någon information alls härifrån :P

The-Photo
0

Det finns en artikel om det inne på Hästfoto

[Fibbe]
0

intressant… Det gjorde jag i 9:an ;P

Mistique
0

Men jag hittar inte den :( Artikeln alltså.

Men ni där ute, jag har en fråga. Vad är brännvid. Har nämliget fått två olika förklaringar till det.

Med objektivets brännvidd menas avståndet mellan objektivets optiska centrum och kamerans film/sensor.

Varje objektiv har en brännvidd, dvs. hur stort område det avbildar.

Vilket av dom är sant?

MB300E
0

Båda är väl san skulle jag vilja påstå.

Om du ser på det övre svaret du fick så ser du att det har med objektivets centrumpunkt att göra, tänk då vad som händer om du har ett långt objektiv, då får du ju mindre vinkel på bilden du tar mot om du har ett kort objektiv.

korta objektiv säg ett sigma fisheye har ju en bränvid på 8 och då får du typ 180 graders vinkel på bilden altså tar den ett halvt varv runt vart du befinner dig, ett sigma 300 är ju tele och då får du en smal vinkel på bilden.

Hmm går den förklaringen att förstå?

på wikipedia har du lite beskrivning.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Br%C3%A4nnvidd