Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 610 ggr
Martin
0

Koncertbilder

Har sett att några av er lagt ut foton från koncerter. Om några dagar skall jag kolla in när en fd klasskamrat spelar med sitt band på en utomhusspelning här i Malmö, skall bli jäkligt skoj. De har dessutom precis släppt sin första skiva, så det skall bli kul att förhoppningvis få höra några låtar från den (den är redan beställd Cool).

Nu till saken, mottar gärna tips på vad man bör tänka på. Ljuset kan bli ett problem, beroende på om de eller publiken har den i ansiktet. Fler saker som kan ställa till det?

Scennärvaro har de alltid när de spelar, alltid ett bra liveband. Hur fångar man den på bild enklast? Vilka bländare/slutartider brukar ni använda?

mvh Martin

johan
0

Ljuset är ganska knepigt. Ofta blir det antingen suddigt med fina färger utan blixt, eller skarpt men ack så tråkiga färger med blixt.

Om du har möjlighet så ställ in så stor bländare som möjligt (lågt tal). Öka ISO-talet för att få kameran mer ljuskänslig, men inte för mycket då det blir mycket brus i bilderna.

Jag gillar att komma nära så en zoom eller stå nära scenen är att föredra. Jag har en 70-300 mm zoom, men på den är största bländaren f5.6 vilket inte är speciellt ljuskänsligt. Sedan har jag ett fast 50 mm med bländare f2.8, vilket fungerar bra, men då kan jag inte komma lika nära.

Jag tycker det hjälper mycket att kunna låtarna så man lite bättre kan förutspå när de kommer ösa på mer och röja runt på scenen. Jag försöker ha kameran framför ögat nästan hela tiden och hänga med och vara redo att trycka av.

Nu när man kör digitalt har man dessutom lyxen att enkelt kunna beskära bilderna bättre i efterhand.

På Jazz-festivalen tog jag lite bilder på Eva Dahlgren och Moneybrother. Du hittar dom i de här trådarna.

http://foto.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=efb1258d-c1fb-4fd0-a1c5-9b98d2aa61c6

http://foto.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=c66bc66f-2761-4164-bb0f-569ea1e1c025

Mvh // Johan

Mvh // Johan

Martin
0

Tackar för tipsen! Skall dit och lyssna med några vänner, så jag kommer inte att vara där i första hand för fotograferingen, men får väl smyga fram till scenen och ta ett par nära, sedan får det blir några på håll också.

Återkommer med bilderna i veckan, och tack för tipsen!

mvh Martin

Robert
0

marnyman, när ska du iväg och fotografera? Jag har fotoat ett band tidigare och kanske kan ge dig några tips på vägen.

Hälsningar

Robert

Martin
0

#3 Jag har varit iväg. Här är bilderna jag tog på Calaisa (deras officiela hemsida).

Ljuset blev det som blev svårast. Hade troligen fått bättre resultat om jag ändrat plats och inte bara fotograferat från läktaren där jag satt, men ville passa på att njuta av stunden med sällskapet jag var där med också, så fotograferingen kom lite i andra hand.

mvh Martin