letar objektiv!!!
hallå…
har ju äntligen fått min nya systemkamera då, kanonfin!! En
olympus E300 EVOLT Digital SLR
men, letar nu efter ett litet behändigt objektiv till bra pris o som inte är så avancerat, ska ju börja med att lära mig hur den fungerar så….!! så är det någon här som har ett till salu, något tips, eller vet av något som kan passa så snäääääääälla hör av dig!!
har hittat massor, men ska jag vara ärlig så förstår jag inte något om dessa siffror el dyl som står på dom….
så alla ni här…leta i era lådor o se om ni har något…
och pm:a mig!!l
Tack på förhand.

Det beror lite på vad du är ute efter för egenskaper och prisklass.
Här finns en objektivordlista med lite förklaringar.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Grattis till kameran. Det blir fina bilder om du fotar i RAW och framkallar själv. Just den kamerans jpg-omvandlare är inte så bra. Men fotar man i RAW på låga ISO-tal så ger den fantastiska färger.
För att svara på din fråga behöver vi dock veta vad det är du tänkt fotografera.
Jag fotar med Olympus och har en del objektiv. De är dock inte till salu, men jag vet vad de kan användas till. Fick du inga objektiv med alls till kameran? Den såldes ursprungligen oftast med ett eller två objektiv. Om du har de urspungliga ZD 14-45 3.5-5.6 så är det ett normalzoom som är fullt användbart fullt öppet, men det är lite ljussvagt. Det är det vanligaste objektivet att finna begagnat då de flesta byter ut det mot något bättre. Det säljs inte längre nytt. Det andra ZD 40-150 är 3.5-4.5 är betydligt skarpare och bättre. Det är ett telezoom och säljs inte heller längre. Det 40-150 som säljs idag är mindre och ljussvagare.
Om du förr fotat med en analog systemkamera så ska du tänka på att räkna om Olympus objektiv med en faktor 2 för att de skall bli jämförbara med de gamla analoga 35mm objektiven. Så ett 40-150 motsvarar ett 80-300 på en gammal analog kamera.
Så frågan är hur mycket vill du lägga ut på objektiv. Har du inte de två ovan nämnda så kika efter 40-150 begagnat. Det är deffintitivt värt pengarna. Det andra objektivet bör du bara köpa om du får det för någon hundring. I annat fall köp det nyare 14-42 3.5-5.6 som enligt hörsägen skall vara skarpare.
När du skall köpa objektiv så gäller att ju ljuskänsligare ju bättre, ju tyngre, ju dyrare är de.
Skaffar du ZD 12-60 2,8-4 och ZD 50-200 2.8-3,5 samt EC-14 så har du objektiv som täcker all normal fotografering utom macro. Men då kostar det en slant. De billigare objektiven räcker långt de med, under förutsättning att det är ljust.
För att se vilka objektiv som i dag finns tills salu titta här.
mvh/gurin
Isak den lista du hänvisar till är inte till mycket hjälp för en Olympusägare. Den viktiga förkortningen 4/3 finns inte med. Det är bara de objektiven som passar till E300 och det är bara ett fåtal Sigma objektiv som finns för 4/3 och dessa rekommenderas inte över de Zuiko som finns i samma klass, med undantag av Sigmas makroobjektiv. De andra sigmaobjektiven som är intressanta för 4/3 är de extrema telezoomarna och de rekommenderar jag inte till en nybörjare med en kamera utan bildstabilisator. De är också ganska stora.
Det är bara Olympus dvs Zuiko, Leica, Panasonic och Sigma som tillverkar objektiv för 4/3 fattningen.
Att fota med Olympus är att vara lite udda och det är inte så lätt att finna begagnade objektiv. Dock går det att använda nästan alla gamla analoga objektiv men då måste man skaffa en adapter, en för varje fattning man vill använda. Dessa går då att använda manuellt, alltså utan autofokus. Dock finns det inga adaptrar för att använda Canon EOS-fattning. Det är tydligen inte fysiskt möjligt.
mvh/gurin

Du kanske kan köpa ett Olympus ED (ED är ett speciellt glas) 70-300 (zoomomfånget) f 4-5,6 (bländartalet) som inte är alltför dyrt.
Ellsa. Det ojektivet har fått bra utvärderingar men betänk att fota motsvarande 140-600 utan bildstabilisering och utan att gå över ISO 400 är inte så lätt. Det är mycket enklare att använda på en nyare E510 eller E3 med bildstabilisering och användbara ISO 1600. E300 bör precis som mina E330 och E500 inte användas över ISO 400 om det inte skall konverteras till korniga svartvita bilder.
mvh/gurin

#5 Jag gick bara in och kollade på cyberphoto snabbt, jag vet inte mkt om Olympus.
Ellsa. Jag förstod det det var därför jag svarade eftersom det låter som Marie inte heller vet så mycket. Men för den som vill ha en billigare telezoom är det objektivet ett bra alternativ men som sagt jag tror inte att man skall vara nybörjare. Det är lätt att tro att nåogt är fel när det blir många Oskarpa bilder? på grund av rörelseoskärpa och på grund av avsaknaden av ett stabilt stativ.
Själv har jag nyss köpt ZD 50-200 och finner att det inte är så enkelt att fota med motsvarande 400 handhållet utan bildstabilisering.
mvh/gurin
En liten feelgood-länk till marie_nilla
mvh/gurin
Många verkar gilla macro så du kanske skulle skaffa ett sådant du med :-)
Kanske är lite OT men..Jag har e-510 och ganska nyss skaffat mig 50-200och testade de på en utflykt till Borås. Bilden tagen i aphuset, iso 400 handhållet
Älskar skärpan och möjligheten att zooma
men lite tungt, otympligt & dyrt kanske
Jag skulle vilja ha 12-60 *dregel*, någon som testat?
(tycker inte om mitt kitobjektiv 14-42)
hallåååååå….
lugna er lite nu…*S* nu kommer det en massa siffror jag inte fattar nada av…haha…jag ska bara fota lite bara för hemmabruk, hästarna o sådär…, o pröva mig fram o lära mig hur den fungerar, så inget avancerat utan någon som jag kan trycka på knappen o det blir en (hyfsat) bra bild….. sen kanske det blir mer avancerat, beror på…. =)
(finns det ingen kurs) *S*
jag köpte ju kameran på tradera (1600:-), o det var ju bara kamerahuset med o trodde i min enfald att jag skulle hitta ett objektiv lika enkelt som passade, men så vart inte fallet!
(finns ett objektiv på tradera som inte är så dyrt som kan passa om jag köper en adapter till den tror jag iaf
www.tradera.com/Olympus_Zuiko_Auto_zoom_35_70mm_3_5_4_5_superfin_A_-auktion-60696249
men tack snälla alla ni gulliga, för svar o försök att hjälpa mig..hehe…ursäkta att man är helt nybörjare på det här området, men jag vlll verkligen lära mig ta lite fina bilder.
Marie_nilla
Den på tradera skall du inte köpa om du vill att det skall vara enkelt. Autofokus kommer inte att fungera och du måste använda det manuellt. Det betyder att du måste kunna din kamera först. För att bara trycka på knappen och det blir en acceptabel bild krävs ett 4/3 objektiv. Du får helt enkelt bevaka tradera och blocket och vänta till något av kitzoomarna dyker upp. De gamla ZD 14-45, eller det nyare ZD 14-42 brukar göra det förr eller senare, till en billig penning. I annat fall blir det som sagt att köpa nytt.
Siffrorna talar om vad du ser genom linsen. 11 mm är vidvinkel och 100 mm tele. Som att se genom ett fönster eller en kikare. Siffrona efteråt talar om hur ljuskänsligt objektivet är. Ju lägre siffra desto ljuskänsligare. Ju ljuskänsligare desto lättare är det att fota vid mindre bra ljusförhållanden.
Om du inte vet vad du ska ha köp detta eller detta. Ja jag vet att de kostar men… Du kommer billigare undan med detta, men jag vet inte om de är bättre än Olympus egna kitobjektiv. Själv har jag inget av dessa men så började jag också med kitobjektiven.
Fotokrafs
Det är lite lättare att fota långt med din kamera än med mina. Jag fotar oftast med mitt 11-22 och jag är mycket nöjd med det objektivet. Det gör att jag nog inte kommer att skaffa något 12-60. Antingen fotar jag vidvinkel eller också tele. För normalzomm kan jag använda kit-linserna eller EC14 med 11-22. För macro använder jag det lilla 35 mm. Jag har också två OM-objektiv med adapter.
mvh/gurin
Tack för att du orkar ta dig tid att förklara, nu förstår jag genast lite bättre
ska kika runt lite mer då o se om jag hittar nå bra som kanske passar av de tips du gav mig. (jag kanske frågar dig sen, om jag hittar något, om vad du tror….)
tack för hjälpen, bamsekram
//marie
Det var så lite så. Låt nu inte alla Canon- och Nikonanvändare övertala dig om att du handlat fel märke. Visa dem dina bilder i stället, när du nu hittar ett objektiv
mvh/gurin
Canon o nikon… vad är det förnåt???
låter som några seriefigurer ju

knuffar upp utifall att det är ngn som inte läst det här o har ett objektiv till salu….
kom igen nu, NÅGON måste väl ha ett som passar o vill sälja…??? 

jag såg dom åxå på blocket….funderar på dom faktiskt,
men det är liiiite dyrt för min plånbok just nu, men kanske inte dyrt för just dom….*vill ha* kanske kan pruta….
eller köpa ett av dom…
Om du bara ska ta ett av dem så ta det korta 14-42, det är ett normalzoom.
mvh/gurin
har mailat han om det, men ska ringa sen, köper bägge…lika bra det.
va tror du om priset, 2800:- får jag bägge för.
Ser bra ut, du kan ju inte fota utan objektiv
Tänk nu på att detta är de objektiv som idag säljs med de nya Olympuskamerorna. De räcker långt så länge det är bra ljus när du fotar. De lite dyrare och ljusstarkare objektiven kan du sedan köpa om du finner att ditt intresse kvarstår. Det är objektiven som är investeringen och husen är i princip förbrukningsvaror. Det kommer hela tiden nya och "bättre" hus, men så länge du köper samma system så kan du använda de objektiv du har på de nyare husen.
Har du frågor sedan så är de bara att ställa. Jag har visserligen inte exakt din kamera men jag har uppföljarna E500 och E330.
mvh/gurin
hehe, jag kom på det me att jag inte kommer så långt utan ett objektiv, inte nånstans typ!!! 
Tack för hjälpen, vi hörs säkert framöver med konstiga frågor från mig, när jag står här o ser ut som ett fån o försöker fota…
//marie
ja, då har man fått dom nya fina objektiven!!
Men nu är det bara inställningarna på kameran som man ska komma på o lära sig!
Men men vi gjorde lite test idag på eftermiddan, vädret var ju inte det roligaste så det ser ju rätt trist ut, men lägger in en bild iaf…
det är på min häst tacha.
vad tycker ni?????
Har bara beskurit det…(eller heter det beskärt)
Beskurit heter det, det är jag i princip nästan säker på
Trevligt att du nu kan börja använda din kamera. Nu gäller det bara att läsa manual och börja öva.
mvh/gurin
Pssst… manualen är på engelska…*suck* tror du att jag hajjar nåt??? *haha* kämpar på iaf! 
Jodå, allt går.
mvh/gurin

#9 Vilken skärpa…fantastisk bild.