Suddig bakgrund?
Hejsan!
Är ny här på foto iFokus, brukar mest hålla till på några andra iFokus sajter.
Min fråga är nu, på många bilder ser man att bakrunden är suddig medans t.ex katten är skarp. Hur får man till det så att det blir så?
Kan man göra så med alla kameror eller är det bara vissa som klarar av det?
och hur får man till det så att man får skärpan där man vill ha den, t.ex bara på kattens ögon, men allt annat ska vara suddigt.
Tacksam för svar, då jag har undrat just dom här frågorna väldigt länge ;)

Det handlar om skärpedjup. Du kan skapa olika skärpedjup genom att ställa in bländaren i olika lägen. Skärpedjupet beror på hur stor brännvidden är på ditt objektiv samt vilken bländare du använder.
Du kan också fejka kort skärpedjup med t ex Gimp.

Om du har en kompaktkamera så blir det svårare då de inte kan ge spciellt suddiga bakgrunder. Det blir stor skillnad med en systemkamera och ett riktigt ljusstarkt objektiv.
Bifogade bild är tagen med en system kamera påbländare 3.5 med en zoom-lins ställd på 200 mm.Där blir det rejält suddigt i bakgrunden. En tumregel är att ju närmare du är objektet du fotar och ju längre det är till bakgrunden, desto suddigare bakgrund får du.
Att kunn afå bilder med suddiga bakgrunder var anlednuingen till att jag gick från kompaktkamera till system.
man kan också "sudda" till det i photoshop eller nått liknande program =)… tror jag iaf =P

#3 jo du kan läsa om hur du gör i Gimp både på den artikel jag tidigare tipsade om…men också i min video om hur du använder lagermask i gimp.
Tack så jättemycket för era svar! :)
Men då fungerar det inte alls att göra så med en kompaktkamera?
Jag har photoshop CS2. Tror inte jag har gimp längre, hade det förut men tog bort det när jag fick ps. Så hur gör man då i photoshop för att sudda till bakrunden?
#5 Det beror lite på vilken kompaktkamera du har. Har du en där du kan göra lite inställningar osv så funkar det - även om det kanske inte är riktigt lika lätt.
mvh Martin

#6 På en kompakt går det aldrig att få lika suddigt som på en aps systemkamera. Bäst är förståss en fullframe system eller mellanformatare.
Mest effekt får man med full zoom och lägsta bländarvärde.
#7 du säger inte lika suddigt, men hur gör man det så suddigt det går då?
Jo, då ser man till att man har största möjliga bländaröppning (lägre siffra) och längsta brännvidd, mesta möjliga tele. och så tar man på så nära håll att huvudmotivet fyller bildrutan så bra som möjligt.
#9 hmm vad heter dom menyerna i kameran?
Beror ju på vilken kamera du har. I min kamera tar jag helt enkelt inställningen "Av" på ratten och väljer den största (=lägsta siffran) och så tar jag zoomen så långt mot tele som möjligt. Jag kan också ställa min kamera manuellt, men det kanske inte går med din.
Om du bara har programinställningar så är det knepigare. Då kanske du kan välja ISO och ta ett lågt värde, men det är risk att det blir lång tid så att du får skakningsoskärpa eller rörelseoskärpa då. Om det finns en inställning för att ta rörliga motiv så kan man ta den, för då väljer kameran snabbare tid, vilket ger större bländare.
Om du har menyval för allting får du titta i kamerans bruksanvisning om de här möjligheterna finns. Många kompaktkameror har inte alls möjlighet att ställa bländaren eller ISO manuellt. Då är de enda möjligheterna att använda längsta zoomläge och program för rörligt motiv.

Porträtt läget försöker göra det så ultimat som möjligt, men precis som man har påpekat så räcker inte en kompakt kamera riktigt till. Det ligger främst i brännvidden och ljuskänsligheten hos objektivet…