Sista bilden...
Igår laddade jag upp sista bilden till den kurs jag har gått i porträttfotografering med befintligt ljus, Available light Portraiture med Ibarionex R. Perello på BetterPhoto.com.
Porträttet blev på fotograf Brigitte Grenfeldt som är bröllopsfotograf i Stockholm. Fotot tog jag i samband med vår resa till Sverige och väl tillbaka till Finland hade jag möjlighet att ladda upp bilden till kursen.
Vad tycker du om bilden?

Vet inte om jag har fattat,men jag tycker inte det är något särskilt med den bilden.
:-)
Blev hon sur för att du stod ivägen? :-)

#1, här nedan är uppdraget:
Shoot an environmental portrait of a subject with an interesting job or hobby. Use an object or a setting from their activity or profession as a key element in your portrait. Try to use your awareness of lighting and composition to elevate your image from more than a snapshot.
Hälsningar
Robert
Helt ensamt tycker jag inte kortet säger så mycket, men t ex i en tidningsartikel om henne hade den passat utmärkt och blivit mycket bra. Vad gäller ditt uppdrag tycker jag du lyckats leverera precis vad dom begär.
Mvh // Johan
Jag tycker att bilden säger väldigt mycket och så här tolkar jag den:
Brigitte är en glad proffessionell framgångsrik fotograf som bland annat fotograferar par i varierande situationer.
Det är väldigt bra att kunna få in så mycket information i en enda bild utan någon text.
Tom
härlig bild!har du jobbat med den något på datorn? känns om att eftersom att håret flyger så ser hennes huvud lite konstigt ut.. kasnke går det att fixa till?
Är det bröllopsparet i mitten Robert? Klädda i svart??
En annan gifte sig för mer än 30 år sedan men min brud bar vitt.
Fast ännu längre tillbaka var de väl svartklädda vid bröllop? har dålig koll på det men bilden var fin. Brigitte är härligt rufsig i håret. Ser "vild" ut. :-)
//CarlS

Tack för all respons!
Så här tyckte Brigitte om sitt porträtt:
I love it!
Får jag köpa rättigheten att använda bilden? Med ditt namn så klart!!!!
Hälsningar
Robert

Snyggt är de inte du som reflekteras i hennes lins ?
mvh/bjorsa
Jag tyckte också om bilden. I och med att jag visste vem hon var sa den mig ganska mycket. Kul att hon gillade den också.
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag gillade den också och tyckte du lyckats bra med ditt uppdrag. Kul hon gillade den! Grattis!

Tack jojjehanna!
Här är Ibarionex Perello kommentar om bilden:
I really like how you use the couple to frame your subject. I think it's a real "story telling" image which gives us an insight into what she does, but also a sense of her personality. I would suggest slightly burning in the bright area above her head, to bring more attention to her face. Otherwise, a great image.
Vad man tycker om bilden är känns rätt brett, från lågt betyg till beröm från proffs, vad beror det på? Mina kommande kunder är kanske inte proffs, vad faller dom i smaken, frågor jag ställer mig ibland.
Hälsningar
Robert
#12 Intressant fråga Robert. Skönheten sitter ju i betraktarens öga - som det så bekant heter. Och jag ser det nog så när det gäller konst, musik, skönhet och liknande. Man kan inte tävla i det heller anser jag.
Jag tror proffsfotografer och "vanliga" kunder ser på olika saker i bilderna. Ett bröllopspar letar efter känslan kanske från den dagen. -Ser man hur lyckliga vi är och att vi hade en underbar dag? Och en person som ska få sitt porträtt taget vill att det ska se så bra ut som möjligt, från rätt sida, syns min dubbelhaka o.s.v. Medan fotografen ser på ljuset, skuggorna och det mer tekniska. Visst ser han även till annat men det finns fotografer som inte har någon känsla för bilderna. Dom kan vara tekniskt duktiga men saknar "känslan" och "närvaron" i sina bilder.
Jag tror att i och med att du tar så många bilder på dina uppdrag så måste det finnas ett gäng bilder dom gillar.
Men frågan är intressant. Jag funderar oxå på den och det är därför jag vill ställa ut några bilder på kul för att just få lite respons. Oavsett vad andra personer tycker om bilderna så kommer jag göra "mina" bilder i fortsättningen oxå men många tycker mina bilder är för "djupa". Min åsikt är dock att dom komentarerna kommer från ytliga personer så jag tar ingen större notis om dom.
Ha det gott!
Mihe

cool bild robert:D
#12 En sak du inte får glömma, i bedömmandet från kunder respektive dina lärare är att de nog bedömer två helt olika saker (minst två).
Om jag skulle anlitat dig för mitt bröllop (nu har jag inte ens sambo eller tjej så det tar ett tag till, men håll ut - du vet aldrig när jag ringer
) så skulle jag förvisso vilja att bilderna hade bra kvalité, men framför allt skulle jag ju vilja känna att de var personliga och att de reflekterar det jag och bruden kände då - ögonblicksbilder helt enkelt. Jag skulle vilja att bilderna förmedlade känsla: Glädje, storhet osv.
Dina lärare tittart säkert på de bitarna också - men mer troligt på "fotokvalitativa" saker (som det här med linjer ut/in ur bilderna, skärpa, oskärpa och en massa andra saker), och för dem är det troligen svårt att känna känslorna för en bild som brudparet gör. Kort sagt: Tänk på vem du fotograferar för.
Och som någon sade innan: Börjar nu tidningarna köpa dina bilder så se till att de betalar, och att de betalar bra.
mvh Martin

#15, tack för en bra kommentar med tankar som jag vill fånga.
Robert