Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 1176 ggr
Niklas
0

Fotografering i mörker

Jag tycker ibland att det är svårt att fotografera i dåligt ljus. Ofta är det dunklet som gör att en vy ser bra ut på kvällen. Kameran vill kompensera för mörkret med långa slutartider och liten bländare, vilket kan göra att bilden blir ljusare än verkligheten. Hur gör ni för att få samma ljus som råder?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Zpookey
0

Jag fotograferar aldrig med automatiska inställningar….kör till 99% manuellt och då för man bilden som man vill.

Niklas
0

Vet du ungefär hur den ska vara inställd för att ge rätt ljus eller testar du och tittar på bilderna efteråt innan du justerar och provar igen?

Vänliga hälsningar

Niklas

Citron
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har också problem med mörker. Även om jag använder mig utav lägsta ISO, högsta bländar-tal och slutar-tid (ISO 50, 1/1000, F8.0) så blir fotografierna rejält överexponerade med blixten på.

Bilderna blir helt vita och man ser endast konturerna på den person eller det obijekt man fotograferar.

Om jag vill fotografera utomhus på dagen, med blixt, då blir det likadant. Men på kvällarna fungerar det helt perfekt. Här är en bild tagen av en okänd person på en okänd tjej, mig och min kusin Rasmus. Blixten är avfyrad och det blev ett perfekt ljus. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Zpookey
0

Jag går efter mätarna i sökaren.

johan
0

Jag gör som Zpookey och låter kameran mäte ljuset mot den plats som jag tycker är viktigast att få rätt exponerad, ställer in slutartid och bländare manuellt. ISO-talet kan man också leka med vid nattbilder där att få kortare slutartid, men med min Nikon D70 blir allt över ISO800 gränsligt grynigt.

Det gäller också att ha en stor mängd tur tycker jag. Minns en gång då jag tog kort på ett fyrverkeri bakom Sofia Kyrka. Det var på den analoga tiden. Tog säkert 15 bilder med olika inställningar, framför allt i bulp-läget och även vissa med flera exponeringar på samma bildruta. En enda blev bra. Den blev lyckligtvis riktigt bra, men ändå…

Mvh // Johan

Niklas
0

#4: Tycker du inte att det är besvärligt att ställa in 350D för hand hela tiden? Finns det något enklare sätt än att hålla avtryckaren halvt nertryckt och samtidigt vrida hjulet?

Vänliga hälsningar

Niklas

johan
0

På min Nikon ser jag en stapel som går från - till 0 till +. När den står på 0 är det rätt exponerat. Denna är lätt att använda även när man har ögat mot sökaren och ändra slutartid med tumme och bländare med pekfingret.

Mvh // Johan

Niklas
0

Det finns en stapel i 350 också, men jag tycker att det är lite knöligt att ändra värdena. Man måste hålla ner en knapp extra för att ändra bländaren.

Vänliga hälsningar

Niklas

johan
0

Det låter bökigt. Nikon är mycket enkel att sköta med två fingrar utan att behöva titta. Bländare, slutartid och fokuspunkter sitter lättillgängligt för tumme och pekfinger.

Det enda som egentligen är svårt att ändra i mörker är ISO och Vitbalans.

Mvh // Johan

Zpookey
0

Du behöver bara trycka ner avtryckaren så att mätaren tänds….när den väl är tänd kan du ratta utan att hålla nere knappen.

Zpookey
0

Det är likadant med 350.

Niklas
0

Okej. Det kräver väl lite övning innan det går på rutin.

Vänliga hälsningar

Niklas

johan
0

Här är bilden jag nämnde i #5.

Mvh // Johan

Niklas
0

#13: Den är verkligen lyckad!

Använder ni manuella inställningar även när det gäller snabbrörliga motiv?

Vänliga hälsningar

Niklas

Zpookey
0

Jag gör det…fast om det är snabba motiv så använder jag autofokus och servo-fokusering.
Så att även om jag har tryckt ner avtryckaren till hälften så låser inte fokusen utan den fokuserar konstant om motivet flyttar på sig.

Robert
0

Numer kör jag nästan bara manuellt. Använder tids och slutarautomatik mer sällan. Jag har en extern exponeringsmätare som jag använder rätt ofta, speciellt när jag fotograferar bröllop. Det ser bra ut och det ger bra resultat.

Hälsningar

Robert

Niklas
0

I dag fotograferade jag manuellt på Skansen. Jösses vad mycket mer tid det tar för mig som är ovan. Dessutom tycker jag att det är svårt att få ett bra skärpedjup. Det blir lätt för litet därför att det är enklare att ändra slutartiden och då glömmer jag skärpedjupet.

Vänliga hälsningar

Niklas

Robert
0

#17, ofta har du samma ljus och behöver då sällan ändra din inställning. Däremot om ditt subjekt rör sig in och ut mellan skugga och solljus, eller om solen går in och ut i moln så börjar svettpärlorna komma fram på pannan.

Hälsningar

Robert

Niklas
0

Jag använde en hel del spotmätning och då ändrades värdena hela tiden när jag bytte vinkel mot djuren. Jag fick justera inställningarna vid varenda bild.

Vänliga hälsningar

Niklas

Robert
0

#19, mät efter de ljusa partierna och låt de mörka hamna dit de vill.

Robert

Niklas
0

Okej.

Vänliga hälsningar

Niklas

Titti
0

När jag tog den här bilden så var det runt midnatt och mörkt. Såg knappt var hon satt. Bara tog den, sen fick kameran göra resten. Hade den visserligen inställd på "night".

Jag har inte gjort nåt åt bilden.

Titti
0

Från samma tillfälle, men här har jag fixat till bilden på min katt Miran.

Skar bort reflexerna på min cykel bl.a