Dumma minneskort...
För några dagar sedan så stoppade jag in mitt minneskort i datorn (har en minneskortläsare på den) för att radera några bilder och sedan stoppade jag tillbaka det i kameran. Och när jag satte på den så stod/står det format error på kamera displayen och jag kan inte göra någonting åt det… kan varken ta bilder eller kolla på bilder m.m.
Vad kan det vara för fel???
Det rekommenderas ofta att man inte suddar bilder från kortet på det viset. Antagligen på grund av just detta.
Jag brukar sätta kortet i datorn och tanka över alla bilder. När det är klart sätter jag tillbaka kortet, bränner en CD med bilderna, och sedan formaterar jag kortet istället för att sudda.
Jag rekommenderar alltså att du sparar allt du har på kortet, gör en backup och sedan formaterar kortet i din kamerameny.

Jasså!? Nä då ska jag inte radera från dator mer då! Hmm.. Där ser man! :-)
Det är kanske lite olika råd från olika tillverkare.
På D70n formaterar jag kortet genom att trycka in två knappar samtidigt på kameran, det är både smidigare och snabbare än att göra det via datorn och så får man ett garanterat "rent kort".
Om du måste bläddra en massa i menyerna så kan du ju lika gärna sudda i datorn. Jag tror dock att ditt problem löser sig om du formaterar kortet. :-D
Lycka till!

För alltid över alla bilder till datorn först, i datorn gör du all editering. När jag stoppar tillbaka kortet till kameran så formaterar jag alltid innan jag använder det.
Hälsningar
Robert

För om du bara drar ut minneskortet ur läsaren så eller drar ut kamera som är kopplad till datorn och är igång så kan kortet bli korrupt. Som i dit fall här.
Hmmm, jag för över bilderna direkt från min kamera (Canon 350D) till datorn. Det är väl OK? Nu blev jag förvirrad..igen.
/CarlS

det är okej, men du bör kopplafrån kameran via säkerborttagning, den lilla grå gröna ikonen som dyker upp i aktivitetsfältet
Men om man formaterar korten varje gång, försvinner inte uppgifter om senast använda mappnamn och sånt då? Varför är det bättre än att bara radera bilderna med kameran?
Vänliga hälsningar
Niklas
Jag har också varit ute för det här. Jag formaterade med datorn en gång och fick samma meddelande. Min dator formaterar till FAT32 och kameran ska ha formatet FAT. Var bara att formatera om med kameran, sen fungerade det igen.
Jag sätter på kameran när jag ska kopeira över bilderna, efter att jag satt i USB-kabeln (eftersom jag var och förstörde min kortläsare - råkade ha den i när jag startade datorn en gång - dumma mig). Sen när jag är färdig så stänger jag av kameran och drar ur kabeln.
Jag brukar säga så här: "Vissa saker får man lära sig den hårda vägen!"
(Ps! Har även använt kameran som flyttbar enhet. Funkade hur bra som helst. Även om jag inte kunde läsa dokumenten i kameran
Ds)
#8: Kortet är ju främst till för kameran och gillar inte kameran hur kortet är formaterat blir det inga bilder. När jag formaterar kortet vet jag att all information som inte behövs är borttagen och kortet är rensat sånär på den information som kameran anser den behöver.
Jag hade två mappar på min D70 och båda stannar kvar efter formateringen. Numera kör jag bara en eftersom det inte finns någon direkt anledning att separera bilderna, DET kan man göra enklare i datorn :-)
#10: Men menar du formatera eller radera? Jag kan göra bägge delarna med min kamera. Om jag bara raderar låter den mappar den skapar underfotografering ligga kvar och det blir snabbt många tomma mappar som ligger och skräpar.
Vänliga hälsningar
Niklas
Får alltid ett meddelande via Zoom Browser EX att "din kamera kopplar ner sig om…så och så många minuter. Vill du koppla från den?"
Klickar då OK och kameran kopplar ner sig efter några sekunder.
Är det OK broderbluff?
//CarlS
Ska kanske tillägga att jag har 2GB minneskort i kameran..
//CarlS
#11: Jag formaterar alltid.

Rådet jag har fått är alltid formatera kortet i kameran. Olika kameror läser in på korten olika och för att få en optimal hastighet med det kortet du använder så är det bäst med att formatera kortet innan man använder det.
Mappstrukturen bibehålls med numrering. Min 20D tickar på mapp nummer 450 för tillfället.
Hälsningar
Robert