Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2612 ggr
Kattapult
0

Bakvänt objektiv.

Jag sitter här och läser igenom gamla trådar om att vända på sitt objektiv. Blir väldigt sugen på att köpa en såndär reversering, eller vad det nu heter, eftersom det inte är så jättedyrt.

Men vad ska jag köpa för en såndär ring? Jag har en Samsung GX-1L.

Vore glad för svar eftersom jag inte har särskilt stor koll på detta XD Haha

[cocuyo]
0

Det finns som du kanske har sett två varianter.

Den ena är en omvändningsring med objektivfattning åt ett håll och filtergänga åt det andra, så att man kan sätta ett objektiv omvänt på en bälg eller på en trave mellanringar. Funkar inte att sätta direkt på kamerahuset, så man ska helst ha bälg.

Den andra är en ring där du kan sätta ett omvänt objektiv som en försättslins på ditt objektiv, den har filtergänga (hane) åt båda hållen. Då blir avståndet till det som man fotograferar ungefär fem centimeter från objektivet och förstoringsgraden regleras till exempel med zoomen. Möjligen vinjetterar det så att man inte får bild på hela sensorn, men man kan använda det man ser i sökaren. Funkar bäst med relativt lång brännvidd på objektivet som sitter på kameran och stor ljusstyrka på det omvända objektivet. Nedbländning görs bara i det ena objektivet om man har satt ihop två med ringen som kopplar filtergänga mot filtergänga. Man får prova sig fram och se vilket resultat man får, eftersom man använder grejerna på ett sätt som inte var tänkt från början.

För skärpeinställningen flyttar man i båda fallen kameran eller motivet fram och tillbaka tills det är skarpt. Bälgtillsatser har ofta en inställningssläde för att underlätta fokusering.

[Chamisia]
0

Jag har bara en ring, som jag fäster fram på objektivet så att den delen kan fästas på själva kamerahuset. Jag använder inget mer..?

Kattapult
0

#2 Det är en sån jag menar. Vart har du köpt den?

[Chamisia]
0

På kaffebrus.com :)

bjorsa
0

Du kan även behöva stepringar för att få samma gänga från objetivet till omvändningsringen men de ser du lätt beroende på vad för filtergänga du har på ditt objektiv och vilken gängdimension omvändningsringen har och kaffebrus har även stepuringar eller stepdownringar.

Vad för objektiv tänkte du montera bakvänt ?och har objektivet manuell bländar ring ? 

mvh/bjorsa

Kattapult
0

Filtergängan är 52mm. Tänkte antingen mitt 50-200mm eller mitt 18-55mm.

Tyvärr har de inte manuell bländarring, men jag får köra på att fixa det med fingrarna. För jag vågar nog inte sticka ned tändstickor.

http://www.kaffebrus.com/reverseringsring-for-pentax-k-468.html funkar den till min kamera? Plus stepdownringar?

Med stepdownringarna: ska jag då köpa 2 st? En 58-55 och så en 55-52?

The-Photo
0

Du kan testa köra utan också!

Kattapult
0

#7 Utan reserveringsring? Bara trycka upp det? Hmm.. vene om jag vågar XD Haha

bjorsa
0

#6 När adapterringen är på 58 mm och ditt objektiv har 52 mm så skall du öka ditt objektivs filtermått till 58 mm dvs köpa stepupringar till objektivet 52-55 och 55-58 mm sen när du skruvar på dom på ditt 52 mm objektiv så får du ett objektiv med 58 mm filtergänga å då gängar man på reversringen å sen in i kameran

jag tror nog #7 menar att du kan köra utan att öppna upp bländaren ochär de bra ljus så funkar de nog och du får då maximala skärpedjupet som vid fullöppen bländare är extrem kort men man kan testa sig fram med fingret å sen bara sätta en tejpbit som håller bländaren öppen .

Och bäst blir de nog med 18-55 då du får bäst förstoring där sen kan du ju köpa något billigt 28 mm på tradera kanske för en 50 lapp om du bjuder precis innan tiden går ut .

mvh/bjorsa

bjorsa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här ett litet test körde med 18-55 pentax omvänt i 18 mm och utan att peta upp bländaren dvs bl 27 och fick då köra men pentax blixt fgz 360 på max och fick ändå gå upp till iso 400 för att få till något men de var som sagt med bländaren på minsta öppningen dvs som den blir om man inte petar upp den eller har bländarring

och det är en vanlig tändsticka och jag fick ha diodlampa precis brevid den för att kunn se den i kamerasökaren och skärpan är inte den bästa skulle behövt mera ljus för att se vart skärpan låg men de var ju bara ett test å för att visa dig .

Förstoringen blir runt 4:1 dvs man avbildar ca 5 mm på bredden

mvh/bjorsa

bjorsa
0

Tog sedan ett billigt tokina 28 mm med manuell bländare men ställde även den i minsta öppning dvs bl 16 och där fick jag direkt gå ner till iso 100 och sedan vinkla upp blixten för att inte den skulle slå för hårt och med ett 28 mm blir skalan ca 2:1 dvs man avbildar ca 10 mm på bredden men jag tycker den är betydligt enklare än 18-55 men kan vara en smaksak likså går ju ett 50 mm bra oxå då blir skalan 1:1

mvh/bjorsa

The-Photo
0

Det går att köra utan ring också, det har jag gjort jättemånga gånger.

Kattapult
0

Tack så mycket för svaren!

Om du kollade på länken, vet du om det var en sån jag menade? Så jag inte köper fel sak :P

:)

#12 Hur har du gjort då?

bjorsa
0

Reversringen från kaffebrus är en sådan jag har till min pentax däremot skall du inte köpa stepdownringar då dom är till för förminska filtergänga å då skulle du haft ett objektiv med 58 mm filter för att kunna skruva p´å dom utan du skall ha stepupringar dvs sådan som gör att ditt objektiv för en större gänga å då från 52-55 och sedan 55-58 och dom finns oxå på kaffebrus

Du skruvar då först in 52-55 stepupringen i objektivet som då får 55 mm filtergänga sen på med nästa som ger 58 mm filtergänga och då kan du skruva på reversringen som ger dig ett pentax bajonett fäste så att det är bar att sätta på den på kameran som ett vanligt objektiv .

mvh/bjorsa

Kattapult
0

#14 Ahhaa! Då fattar jag :)

Men egentligen, skulle jag inte kunna vända vilket objektiv som helst, bara filtergängan stämde?

Kattapult
0

Nu är det beställt :)

En reserveringsring + 2 stepupringar (52-55 & 55-58)

Vi får väl se hur det går :D

Tack så jättemkt för svaren :)

bjorsa
0

Jo de går att vända på ala objektiv bara gängan stämmer och den går ju alltid att öka eller minska med stepringar däremot så får du bara macro från 50 mm (1:1) och nedåt i brännvidderna sen kan man oxå koppla på en macrobälg på kameran och sedan sätt objektivet bakvänt och då får man än mer förstoring men de blir svårt att se oxå då de blir så mörkt men de går jag körde med ett 28 mm omvänt på ett 10 cm rör och fick då skala 10:1 dvs man avbildar på bredden ca 2,3 mm men oftast är det lättare att koppla ett mindre objetiv på ett större med kopplingsring om man vill ha riktigt stora förstoringsgrader tex ett 400 mm på kameran och sedan ett 18-55 omvänt med 18 mm då blir det 400/18 skala 22:1 dvs runt 1 mm på bredden men då måste man ha lite slavblixtar å strålkastare och en filt eller handuk över huvudet för att kunna se igenom hela ihopkopplingen men de går :-)

mvh/bjorsa

Kattapult
0

Okej :)

Men pappa har ett gammalt Tokina 125mm tror jag det är. Och jag är hyffsat säker på att det är manuell bländarring på det. Bifogar en liten bild ;)

bjorsa
0

Provade med ett 135 mm somjag har och det går då inte att skärpa någonstans om man inte flyttar ut objektivet från kameran en 10 cm men man får ingen förstoringsgrad då

Med mitt 100mm macroobjektiv monter omvänt direkt i kameran så går det att få fokus men endast när man använder max förstoringsgrad dvs då kommer den ut ca 10 cm från kameran men den ger ingen förstoring och skärpan/fokus ligger ca 2 meter bort .

Själva iden med omvänt direkt på kameran är att få macro dvs skala 1:1 eller större och då måste man ha 50 mm brännvidd eller mindre då 50 mm ger skala 1:1 och 18 mm ca 4:1

Du kan ju alltid titta på någon loppismarknad efter 50 mm eller 28 mm då folk ofta har tröttnat på sina gamla systemkameror och har en massa gamla objektiv skräpandes så kan man få sådana för 50-100 kr eller hör efter med släkt och vänner om det inte finns någon som tröttnat på sin gamla systemkamera och har lite objektiv liggandes som du kan testa med och dessutom kommer säkert att få till bra bilder med 18-55 eller ditt 50-200 då det ger skala 1:1 vid 50 mm

Men man kan ju köpa via tradera men risken finns att man betalar för mkt så de gäller att lägga bud typ 1 min innan den går ut

Här finns tex ett vivitar 28 mm med pentax kfattning så ett sådant objektiv kan du använda både bakvänt och rättvänt och de brukar ju dyka upp sådan titt som tätt så de e bara att hålla ögonen öppna så kan man göra klipp dvs objektiv under 100 kr http://www.tradera.com/Pentax_K_Vivitar_28_2_8_1_KR_-auktion-64028882

mvh/bjorsa

The-Photo
0

Man sätter den bara mot öppningen, bakvänt… Lättsom en plätt!

Kattapult
0

Idag kom mina ringar :D Det tog bara 2 dagar!

Visar upp ett par bilder :)

Tusen tack för hjälpen Bjorsa!!

Kattapult
0

Det var rätt svårt, men jag lär mig väl ;)

bjorsa
0

Stiliga bilder å du lär dig snabbt de e bara att exprimentera på ut å leta myror :-)

mvh/bjorsa

Kattapult
0

Det blev faktiskt lite myrbilder ;)