Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 475 ggr
bjorsa
0

grön sak

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fick syn på denna grön lilla insekten vet inte vad det är men den luktade som en bärfis när man tog i den den var ca 5-6 mm stor å rörde sig gansak snabbt så han var lite svårfångad på bild då han hela tiden hamnade ur fokus.

mvh/bjorsa

berra
0

Underbar bild. Vad har du för objektiv?

[mingdie]
0

Som vanligt bra och interesant. Du skulle åka till ett tropiskt land där det finns massvis av kryp.

Eddie

johan
0

Otroligt snyggt att du har den på en vi bakgrund som blir så vit att den nästan försvinner.

Häftigt att den är lite blöt och slemmig. Blir fint blänk!

Nu är verkligen makro-mästaren!

Mvh // Johan

bjorsa
0

#1 Tack berra jag har en kompaktkamera dimage z5 och fotar i läget supermakro (dock ej 1:1) och med blixt och med vitt skrivarpapper som underlag fast nån gång skall jag skaffa mig en digital systemkamera med lite objektiv till men de får dröja ett tag fast ibland använder jag mina gamla objetiv från analoga systemkameran och håller då dom framför kameran å fotar igenom objektivet fast från andra hållet och med max zoom då får jag till "riktiga makron dvs 1:1 "

#2 Tack eddie ,fast just nu finns de ju massa kryp här fast man kunde ju ha lite exotiska insekter som fotoobjekt man kanske skulle börja odla insekter fast då går väl frugan i taket Glad

#3 Tack Johan ,jo de vita pappret å reflektor+blixt är de som gjort att de e kul att fota insekter .

mvh/bjorsa

Christina
0

Bodde själv några år i tropikerna - och jag lovar - vi har fler insekter. Se bara på alla flyttfåglar som kommer ända från Afrika för att äta sig mätta och föda upp sina ungar under sommarmånaderna. Känner mig som rena biståndsarbetaren när jag sitter i min vilstol och ser hur de flänger runt i trädgården.

Insekten heter Grönt stinkfly - älskar bl a hallon. Har den egenheten att den blir brun på hösten.

bjorsa
0

#5 Bra då har vi namn på den grönt stinkfly ,å visst har vi gott om insekter gäller bara att hitta dom man vill fota å de e inte de lättaste har nu letat efter vårtbitare men icke en vårtbitare att få tag i har liksom en bild i huvudet på den men kanske man får tag på en senare i sommar fast då gäller de oxå att få den att sitta still en stund :-)hopplöst case eller snarare tvärtomFlört

mvh/bjorsa

Robert
0

bjorsa, jag kan tänka mig att du tar en himla massa bilder på de kryp du fotograferar och jag tycker det är beundransvärt av dig att bara presentera det bästa här på FotoiFokus.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

Jo Robert de blir en hel del bilder då jag fotar i princip varje dag men vissa dagar blir de ju ingenting av de som man fotat bara massa skräp men ibland har man ju tur å de dyker upp något å då e de kul när man får till en bild men mindre kul när de inte blir någon bild alls pga kameran jävlas Glad eller fotomodellen helt plötsligt bara flyger iväg utan att säga till fast överlag är de nog så att fotografering mest är kul och att man får resultatet snabbt tillskillnad mot när man målar då är processen så lång så nu för tiden målar jag inget utan bara fotar men de lär nog gå över de oxå :-))

Fast jag skulle vilja kunna få till lite sjyssta landskapsbilder med kameran men de jag ser i naturen vill inte fastna på bilden de blir helt enkelt inte som jag vill antagligen bara en fråga om att fota mkt å ofta att helt enkelt jobba sig fram till bilden men är för lat eller oinspererad för att göra det utan de blir djur/insekter då dessa alltid fascinerat mig .

mvh/bjorsa

mvh/bjorsa

Robert
0

bjorsa, många har intresse för landskapsmotiv och kanske vi kan lägga upp ett sådant tema här som hjälpa att komma igång med det..

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

Du menar en sträng med temat landskapsbilder där man kan publicera sina landskapsbilder ?Lägger du ett en sträng med temat landskap ?

De vore ju kul att se folks landskapsbilder och höra hur dom gjort dom ifall dom använt filter osv .

mvh/bjorsa