Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 512 ggr
E_hjo
0

Skarpare...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Går det på något sätt få humlan (se bild) skarpare? Den är ju nu lite suddig… Om de går, kan någon hjälpa mig?

Fotord
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det är svårt. Bilden är väldigt fin och skärpan är god. Problemet är att skärpeplanet hamnat bakom humlan på blommorna mellan alla humlor. Jag har lagt på så mycket skärpa jag vågar på bara humlan och sen försökt måla fram mera kontrast med en vanlig pensel. Det ser inte riktigt verkligt ut men jag tror att det är den enda vägen. Alternativ får du fotografera en skarp humla och klippa in över den här. Tyvärr kommer det alltid att se overkligt ut om det sitter en skarp humla på en oskarp bakgrund. Det är ett vanligt fel när man försöker lägga på ett kortare skärpedjup i efterhand, att man glömmer att det är ett plan parallellt med sensorn där allt blir skarpt och inte bara en speciell punkt.

E_hjo
0

Jo, men den blev ju fin! Tack!

Vad kan jag tänka på i fortsättningen då för att fokusera på t.ex. humlan och inte bara blommorna?

Fotord
0

Skärpedjupet är en spännande sak som styrs av bländaren på varje objektiv och brännvidd.

Ju större öppning desto kortare skärpedjup. Skärpedjupet är alltså det område runt fokuspunkten som kan anses som skarpt. Längden på skärpedjupet är inte samma hitom och bortom skärpepunkten (konstigt nog). Ska man sätta fokus och man är osäker så skall man lägga skärpan hitom eftersom skärpedjupet är längre bakom fokuspunkten än framför.
I fallet med humlebilden så kanske du är för nära den närmsta blomman så att kameran inte KAN fokusera på den och istället tar nästa blomma.

E_hjo
0

Jaha… Ska tänka på det tills nästa gång! Helt blåbär på det här med fotografering men det ska det bli ändring på nu nä man är medlem här ^_^

Fotord
0

Robert har skrivit något här som du kanske kan ha nytta av.

Annars gör jag som jag brukar och rekommenderar dig att låna böcker på biblioteket om foto. Ta de gamla eftersom de "fokuserar" på gammal teknik som fortfarande är gångbar och inte brukar lånas så mycket längre. De nya jag läst handlar mest om PS.

[mingdie]
0

#2 Ett tillägg till Fotords bra förklaring. Vet ej vad du har för kamera men på en del kan du ställa in hur kameran skall fokusera. Antingen på en större del av bilden eller också på bara en punkt. På bara en punkt gör det lättare när man tar närbilder.

Eddie

Robert
0

När du fokuserar med kamerans automtik tänk på att sikta på en punkt med höga kontraster, där exempelvis mörkt och ljus möts på det sättet underlättar du kamerans fokusering.

Testa kamerans autofokus genom att försöka fokusera på ett helt vitt papper, det går inte. Dra sedan ett streck på pappret och det går lättare.

Hälsningar

Robert