Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 974 ggr
Lorizza
0

Behöver lite hjälp tack!

Hej jag undrar vad det betyder att en viss kamera kan gå upp i tex. 100-1600 (3200ext) att kameran går upp i ISO vet jag men inte detdär med 3200 ext? tex Canon 40d (3200ext) och Nikon d300 som kan gå upp 86400ext). Vad betyder punktmätning?

Jätte tacksam för svar

/Loriz

[cocuyo]
0

Jag tror att jag ska gissa på det där med "ext".

Min Canon G7 har en ratt med ISO-inställningar upp till 1600. Alla dom känsligheterna gäller 10 megapixel, men det finns en inställning till på 3200 som man når via en inställning på den andra ratten "SCN". Då blir det en lägre Upplösning. Inställningen ligger alltså utanför ISO-rattens skala.

Punktmätning betyder att man har en punkt som man gör mätningen på för exponeringen. Man riktar alltså den markerade punkten (oftast en fyrkant som inte alls är särskilt liten) mot det som man vill ställa exponeringen efter.

Alternativet till punktmätning är olika varianter av integrerad mätning av flera punkter eller över hela bildfältet. Vid flerpunktsmätning görs ofta en vägning av resultatet där kameran kan ljusa upp motljusmotiv.

Punktmätning kan ge bättre kontroll för användaren men vägd flerpunktsmätning ger ofta bäst resultat om man inte vill ta sig tid att bestämma exponeringen med hjälp av punktmätning.

Ett annat viktigt hjälpmedel som alla mer avancerade kameror har för att bestämma exponeringen är histogrammet, som visar fördelningen av ljushet i bilden. Många kameror kan också markera överexponerade (=helt urfrätta) delar av den sparade bilden.

Lorizza
0

#1 Tack så mycket, jag är oerhört tacksam. Tror du kvalitén blir mycket sämre när man har över 1600 i ISO?

[cocuyo]
0

Inte bara tror, vet.

Men allt är ju beroende på vad man vill ha ut av bilden. Prova! Det duger till mycket, minnesbilder, det kan användas kreativt osv.

Bilden är inte bara en fråga om bästa möjliga tekniska kvalitet, det finns massor av parametrar som inte går att mäta utan som beror helt på tycke och smak och hur man hanterar sitt material. Det är fotografen som tar bilden, kameran är bara ett verktyg, och de olika ISO-värdena har olika egenskaper. Man kan lära sig använda dem och få ett resultat som man gillar. Det beror helt på vad man vill och vad man förväntar sig.