Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 557 ggr
andreas0
0

havsvik - nybörjarkritik

Ett litet sommarstugeområde med bryggor på västkusten. Jag gillar färgerna på vattnet, men ser nu att jag höll kameran lite snett, vilket ser lite konstigt ut. Säg gärna vad ni tycker att jag kunde gjort bättre.

Tryck här för att se bilden

[cocuyo]
0

Jag tycker att du ska rikta upp den i ett bildbehandlingsprogram. Om du inte har något, så kan du använda Irfanview som är gratis. Man vrider bilden lite, sedan beskär man så att de svarta trianglarna som blir i kanterna försvinner.

Utsnittet som du har valt är bra, jag tycker om bilden, men det stör jättemycket att den är sned.

GucciDior
0

Fastnade jättemycket för bildnen, riktigt fin! Synd att den blev sned bara..

andreas0
0

Tack så mycket.

Jag tror jag tar om bilden till sommaren istället för att fixa till den nu. Det är ännu vakrare på sommaren när det är lite mer grönt och det ligger fullt med båtar vid bryggorna.

Norrskenet
0

Är bilden ifrån Orust eller Skaftölandet?

bildochfoto
0

Det är enkelt att rikta upp bilden i Gimp. Jag får göra en film när jag får tid om det.

andreas0
0

#4, Nej, den är tagen ca en mil norr om lysekil.

#5, Jag vet hur man gör, använder gimp själv ofta (är linuxanvändare), men det jag vill bli bättre på är min fotograferingsteknik, inte min bildredigeringsteknik, så då tar jag hellre om bilden. Jag har kollat igenom mina bilder och ser att jag har tagit flera bilder lite snett, så jag för öva på att hålla kameran bättre.

[cocuyo]
0

Jag har ett litet vattenpass som jag lägger på kameran ibland, kanske mest när jag har den på stativ. Det går att använda också när man tar på fri hand. Egentligen borde kameran ha det inbyggt, det borde inte vara svårt att göra, så det kommer säkert…

Norrskenet
0

Det är väldigt svårt att få en helt rak horisontlinje när man fotograferar, eftersom man har så små bilder som man tittar på, ex vis sökaren eller bildskärmen. Jag får oftast 1-2 graders snedhet på horisonten, så det blir att räta ut den, i photoshop är det väldigt enkelt.

här finns en länk till hur man gör