Ut på Semesterresa
Jag ska ut på en semesterresa i 2 veckor jag undrar vilka objektiv jag ska ta med mig följande finns att tillgå.
Canon EF 17-40mm f4,0L USM
Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM
Canon EF 70-200mm f4L USM
Canon EF 50mm f/1.8 II
Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Macro 1:2,3
Tamron AF DI 70-300/4,5-5,6
Semestern ska tillbringas i Turkiet så det kommer alltså att bli mycket sk charterkort ,på stranden,människor osv ja ni vet som det brukar bli när man är på ren charterresa.
P.S Kameran är en Canon 350D
Tack på förhand
Fredrik
Ett annat litet backup-tips för dina bilder när man är på semester-resa är att kolla med någon fotohandlare på plats om de kan bränna dinna bilder från minneskortet till CD/DVD-skiva. Blir fotoväskan/kameran stulen har man förhoppningsvis CD/DVD med semesterbilderna fasttejpad i någon bok eller liknande. Kameran går alltid att ersätta men det kan vara lite svårare med bilderna.
Trevlig semester.
//Stefan

Personligen skulle jag med tanke på "charterbilder"
ta med mig dessa två objektiv
Tamron AF DI 70-300/4,5-5,6
Ja dom ligger väl närmast tillhands men även macrot om jag inte kan sova någon morgon för då kan jag krypa omkring i buskarna och leta ödlor. Just nu ser det ut som att dessa kommer med på resan.
Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM
#1 Jag har även med mig en portabel hårddisk som jag kommer att använda för att föra över bilderna till. Sedan har jag med mig 3 ggr 4 GB med minneskort så jag hoppas att jag har både "hängsle och livrem".

50mm f1.8 är ett måste!
#5 Till vad ? på en semesterresa ?

Canon EF 50mm f/1.8 II
Jag skulle ha tagit tre objektiv med mig, enligt ovan.
Robert
Robert
Skulle du vilja precisera varför du skulle ta med dessa ?
Jag vill ju inte bära med mig fler objektiv än nödvändigt.

Jag kan precisera min rekommendation :)
Tycker det känns lite onödigt att släpa på
dyrare/större objektiv än nödvändigt när
man åker på charterresa.
Ska du släpa med dig alla objektiv
överallt hela tiden, eller kommer det att finnas
möjlighet att säkert låsa in dem någonstans?
De möjligheter som finns på de flesta hotell
räcker inte långt utrymmesmässigt.

Canon EF 50mm f/1.8 II är ett bra objektiv för allt möjligt, och inte dyrt om det mot förmodan skulle gå sönder
Det finns en safetybox på rummet men den rymmer nog inte alla objektiv
#10 Du har en poäng där dock så funderar jag på följande gluggar
Canon EF 50mm f/1.8 II
skulle det täcka det mesta som man tänkas behöva ?

jag skuille skippat Canon ef17-40mm f4,0L USM och tagit tamron 70-300 eller canon 70-200

Canon EF 70-200mm f4L USM - Perfekt för candidbilder. Jag använder detta objektiv mycket på bröllop. Jag står vid ett hörn och skannar av festen med objektivet.
Canon EF 50mm f/1.8 II - Kalas om du vill ha med ett lätt smidigt objektiv på krogen eller sena strandpromenaden. Ljusstarkt och bra.
Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Macro 1:2,3 - Perfekt för lanskapsvyer mm. Ett bra all-in-one objektiv.
Packa lätt. Jag hade ett jävla helvete med Blue1 sist när jag reste. Min utrustning kostar närmare 150.000 kr och var packad i en väska som vägde c:a 20 kg. Fräck kärring bakom disken ville att jag skulle skicka med väskan med det övriga bagaget, vilket jag vägrade så det blev en härlig show på Arlanda. Hon stod på sig och jag noterade hennes namn på ett papper varvid hon tillkalla sin överordnad och beklagade sig för att jag agerade hotfullt för att jag skrev upp hennes namn. Vi fick dela upp min utrustning på fem familjemedlemmar och efter säkerhetskontrollen packa jag ihop allt i samma väska.
Hälsningar
Robert
Robert
Jag tackar för att du tog dig tid att förklara varför de olika objektiven skulle med. Jag har bestämt mig för att tabort macrot och 17-40 det blir för mycket att ta med helt enkelt. Eftersom jag inte reser förrän på ons morgon kommer jag nog att vela lite till fram och tillbaka men just nu känns det som om
Canon EF 50mm f/1.8 II
kommer att bli objektiven som får följa med på resan.

Jag har en Airport Security från ThinkTank Photo. På deras hemsida finns det nyttig information att läsa:
http://www.thinktankphoto.com/airport/FearForYourGear1.pdf
Hoppas att du inte råkar ut får samma typ utav skitstövlar som jag gjorde med Blue1 personal. Kärringen i disken kunde inte alls förstå att dyr utrustning inte bör åka med det övriga bagaget.
Hälsningar
Robert
Ibland blir man bra less på trångsynta tjänstemän. Det går bra att köpa sprit ombord som väger både 10 och 20 kg men att ta ombord utrustning för 100 000 tals kronor det funkar inte "suck" jag kommer dock inte att ha dessa problemen "tror jag iaf" då jag bara ska på semesterresa och fota lite på skoj.

#17, det var samma för mig, bara på semester och skulle fota på skoj :)
Robert