Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 900 ggr
RubHel
0

Åsikter?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte nyligen en Canon EOS 350D och håller på att stifta lite närmare bekantskap med denna kamera. I förrgår när jag var ute med hunden kom några jag känner ut på ängen för att hälsa.

Nu skulle jag vilja ha lite åsikter om två bilder och tips på vad som kan bli bättre. Är ny inom systemkamera-världen så var snäll Oskyldig

//Rubi

RubHel
0

Den andra bilden

[mingdie]
0

Fina bilder. Om detta är dina första bilder så skall du vara stolt. Det första har du fångat skrattet i rätt ögonblick och i det andra kan man se hur svårt det är att gå när man är liten. Bra gjort.

Eddie

Niklas
0

Jag tycker också att du har lyckats bra. Det hade varit roligt att se ansiktena i första bilden.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

CarlS
0

#0  Fina bilder. Gillade den andra bilden bäst. Känns trygg på något sätt…barnet har mammas vakande hand över sig liksom..

Jo, jag är också lycklig ägare till en Canon 350D. har köpt till ett batterigrepp vilket var en smart investering. Mer batteri och bättre grepp. Blir också lite tyngre vilket gör att kameran känns stadigare att hålla.

Har 2 GB minneskort. Är själv nybörjare…

Denna bilden tog jag med kameran idag på min dotter och hennes kompis.

schonfoton
0

Tycker att du har lyckats bra med skärpa och exponering. Gillar nog den andra bilden mest. Kanske att lite kortare skärpedjup skulle lyfta fram motivet yttterligare.

Jobba vidare med att testa din nya kamera du är på rätt väg!!

Mvh, Jörgen

kristinah
0

Vilken go och glad liten unge. Fina bilder. Nästa år fyller jag jämt och högst på önskelistan är en systemkamera.

RubHel
0

Tack så jättemycket för alla kommentarer och tips =) Ska jobba vidare med att förbättra min teknik.

Lilla_My
0

#1 Vilken härlig bild =D underbart med fläckarna på tröjan och ansiktsuttrycket =D ett riktigt litet "sommarbarn" ;D

Fotord
0

Jämfört med andra kommentarer här kan detta inlägg tolkas som något negativt men det är bara för att jag kommenterar fotografiet och inte innehållet om du förstår vad jag menar. Det är bara för att jag är socialt missanpassad och inte KAN kommentera hur söta barnen, fölen eller illrarna är. ;-)
Detta är bara tips för att få dig att växa i ditt fotograferande.

Bild 2: Testa gärna att gå ned på knä när du fotograferar barn. Det är ett enkelt knep för att generellt få roligare bilder.
Av gammal vana, bekvämlighet eller försumlighet brukar alla bilder på barn fotograferas i 45­° vinkel uppifrån och ned. Om man som i det här fallet inte har någon koppling till barnet brukar bilden inte väcka något större intresse. Vidare är det synd om mamman som får sin arm avhuggen. Om Rasmus inte kan gå så är det inte mycket man kan göra åt det (det är samma med barnvagnsbilder, helt omöjligt att göra roligt), bilden hade däremot blivit bättre utan arm eftersom du får ett bra porträtt, speciellt om du sänkt dig en halvmeter. Genom att sänka kameran får du genast ett helt annat perspektiv, barnets perspektiv.

Bild2: Du har lagt familjen rätt eftersom det fortfarande finns luft framför näsorna utan att klippa av ryggen. Barnet och mamma(?) har ett underbart ögonblick med ett smittande skratt på läpparna. Genast undrar man vad de skrattar åt eftersom man inte ser vad som händer utanför bilden. Jag säger inte att bilden är dålig eftersom jag också tar exakt likadana bilder till mitt album och min dator fullständigt svämmas över av folk som stirrar ut ur bilder. Jag brukar dock tycka att "titta ut ur bild"-bilder generellt blir bättre om modellerna i fråga tittar snett emot fotografen eller snett ifrån. Den första eftersom man ser mer av ansiktet och den andra eftersom man ofta ser vad de tittar på.

Dessa tips gäller generellt för vilken kamera som helst. Tekniskt sett så är det inte mycket man kan klaga på. Du verkar hantera utrustningen bra och det är A och O när man tar bilder.

Keep it up!

RubHel
0

#8 Jaa, jag hoppas mamman har bra tvättmedel hemma =D

#9 Nu lärde jag mig mycket! Många tips som jag ska försöka ha i minnet nästa gång. Tack återigen!

Robert
0

Bra jobbat med din nya systemkamera Rub Hel och grattis till förvärvet!

Nästa steg är att göra en vinjett för att få mer uppmärksamhet på huvudobjekten.

Fotord, tack för en bra kommentar!

Hälsningar

Robert

RubHel
0

#11 Vad är en vinjett? XD

Robert
0

Vinjett är som en mörk diffus rund ram runt objektet. Vinjett kan du få om du använder ett dåligt objektiv vid en stor bländare.

Hälsningar

Robert

RubHel
0

Okej, tack =)