Foto iFokus

Foto

Etikettmjukvara
Läst 824 ggr
Granatapple
0

Problem med Automatisk rotering!

Hej alla fotografer!

Jag har ett litet problem med den automatiska roteringen i min kamera. För enkelhetens skull vill man ju att bilderna roterar av sig själva, så att man slipper spendera tid på att göra det. Men för mig vill det inte fungera riktigt. Bilderna roterar som de ska i kameran och är även roterade i programvaran som jag fick med kameran, men kollar man sen i mappen där bilderna ligger, så är de inte roterade. Kameran är inställd på rotering både i kamera och dator och även programmet som jag använder till att ladda in fotona i datorn är inställd på rotering, men ändå kan jag inte så det att fungerna. Det som förvirrar mig mest är att det har fungerat innan, när jag köpte kameran, men efter att min dator gick sönder ett tag i julas så har det inte fungerat (allt är helt ominstallerat)

Någon som vet vad det kan vara som är fel? Jag har en Canon EOS 400D.

Zpookey
0

I kameran och i programmet du använder så roteras bilderna ja….men går du in i mappen och tittar på bilderna där så är de inte roterade? Hoppas att jag uppfattat det rätt.

Anledningen till detta är att bilderna inte roteras i kameran eller i ditt program…de bara visas roterade.

Vill du att de ska förbli roterade så får du spara om dom i t ex Digital photo professional som följde med kameran….eller något annat program. Nu använder jag inte själva programvaran som följde med för att föra över bilderna från kameran till datorn men där finns kanske någon inställning i det?

Granatapple
0

Ja du uppfattade det rätt! Och tack så jätte mycket för svaret, det fungerar när jag gör som du säger… det enda som förvirrar mig är att jag inte har något minne av att jag ha behövt göra något liknande innan, menmen :) Tack för hjälpen!