Bara ett barn...

Så här skapar du en ram i photoshop.
Efter att du öppnat bilden för redigering i photoshop, går du upp till akriv-menyn och väljer "Image". Sedan har vi en sak som heter "Canvas Size", med den ska vi skapa vår ram. Inne där väljer du först en färg på insidan av ramen, svart för ljus bild och vit för mörk bild. Sen ska vi ändra till "pixels" i rullmenyn där det som standard ska stå "cm". Nu ska vi plussa på med 4 pixlar på både höjden och bredden och sedan trycka på "OK". Nu har bilden expanderat med 4 pixlar åt alla håll med en svart eller vit ram runt. Men ännu är det inte färdigt. Nu ska vi in på samma ställe igen men den här gången sa vi plussa påmed 30 på både höjden och bredden. Välj nu också den motsatta färgen till den du valde första gången. dvs vitt om du valde svart, och svart om du valde vitt. Nu trycker du på OK och ser en hur en fin ram har skapats runt din bild. :-)
MVH
- Jim Johansson

#0, jättefin bild. Den grumliga bakgrunden har du fått igenom att du har kommit in nära på flickan och använt största möjliga bländare. Jag kan tänka mig att du har använt någon zoom, och är lite nyfiken på vad du har haft för zoom.
#2, strålande! vi söker Medarbetare till FotoiFokus.
Hälsningar
Robert

Det tog en liten stund för mig att komma på en sak till som man kan förbättra med bilden. Ansiktet har blivit för mörkt då kameran har läst av exponeringen fel, pga den ljusa tröjan, och på så sätt har ansiktet som är viktigast i bild blivit för mörk.
Alt 1. Ett sätt att undvika felexponering av ett ansikte som i det här fallet är att komma in nära på barnets ansikte och göra en mätning av ansiktet. Det enda man bör se till att du själv eller kameran skuggar inte ansiktet. Därefter går man tillbaka och fotar med det värde man har från ansiktet. Då ska du få rätt exponering utav ansiktet som är viktigast i din bild.
Alt2. Fill-in-flash, dvs använda kamerans inbyggda blixt.
Alt 3. Ett annat sätt som jag har gjor i bifogad bild är att markera ansiktet med Elliptical marquee tool (Shift+M), lagt på ludd (=feather, Ctrl+Alt+D, i denna bild 25 px), tagit upp Ctrl+L (levels) och därefter dragit in höger markör mot mitten för att minsa gapet i histogrammet. Det blir som en efterkonstruktion av en fill-in-flash.
Hälsningar
Robert
#1: Mycket bättre! Jag gör sällan ramar på mina bilder då jag i princip alltid framkallar de bilderna jag tycker om. På labbet dit jag skickar bilden kan man få en vit ram på bilderna vid framkallningen.
#3: Bländare 5,6 och en Nikkor 70-300mm zoom.
#4: Jag skulle vilja lägga till alternativet med en reflektorskärm också. För den här bilden (och många andra barnbilder) så har jag använt mig av zoom för att kunna sitta på håll utan att störa barnen när dom leker. Detta gör att alt 1 och 2 är omöjliga. Att få ett barn att sitta still i mer än 0,5 sekunder är ju i princip omöjligt. :)
Så det är Alt 3 som återstår. :) Jag har även tagit alla bilder i Raw-format, så det bör ju gå att överexponera den lite där i efterhand.
Tack för kommentarerna!
Mvh // Johan

"Att få ett barn att sitta still i mer än 0,5 sekunder är ju i princip omöjligt. :)"
Jag har hört att de som fotograferar insekter använder kylspray för att lugna ned insekterna lite, men på barn….
Reflektorskärm blir lite pilligt med springandes barn. Jag tänkte ta och skaffa en sådan för att det verkar vara användbart till det mesta, och dessutom lätt att stoppa ned i ryggsäcken.
Kul att få höra de inställningar du har använt dig utav.
Hälsningar
Robert
Det mesta är pilligt med springande barn.. :)
Jag brukar ofta ha sätta låta autofokus ställe in sig på ett öga, låsa exponeringen och sedan komponera bilden rätt innan jag trycker av.
Igår blev det så himla många bilder där kidsen hunnit vända sig i profil och börjat springar. Helt hopplöst. Jag har ändå en Nikon D70 som tar bilden när jag trycker av. Vågar knappt tänka på hur det hade varit med en digital kompaktkamera.
Mvh // Johan