fluga i makro
Tog några bilder på en fluga som såg ut vara en guldfluga om nu sådana finns tog 3 bilder den första med kameran minolta dimage z5 i s-makroläge och med blixt på vitt papper med reflektor nu är de tydligen så att de inte är ett riktigt makrofoto då den inte blir skala 1:1 på ngeativet (sensorn) eftersom flugan var runt centimetern stor så skulle den fylla hela bilden i orginal (min sensor ca 1 cm) men de gjorde den inte men nu beskär jag mig närmre så de blir väl ett slags fusk makro
mvh/bjorsa

Återigen, du är fotoIfokus kung på de här "närmacrobilderna" :)
mvh Martin

Vilka läckra bilder.

#3 Hur svara man på sånt ehhh tack
fast finns nog dom som skulle kunna göra mkt bättre än dom här bilderna men de e kul att du gillar bilderna och de e ju roligt med uppmuntrande kommentarer man blir ju inspirerad/peppad att fortsätta fota när även andra tycker om ens bilder så tack för din vänliga kommentar marnyman.
En sak man bör tänka på om man nu som jag exprimenterar är ju att man får se till att inte linsglaset gnids mot objektivets glas för då kanske man repar linsen .
#4 Kul att du gillade bilderna netagirl
mvh/bjorsa
#5 Det är inte bara du som blir sporrad, det blir även jag. Skall försöka få tid en dag för att laborera lite, och då använda reflektorer för det har jag inte testat, och som du skrev i någon tråd, så blir det fula skuggor om man tar med blixt utan reflektor eftersom att man blir så nära så objektivet då skuggar motivet.
Har aldrig haft något större intresse för "närmacrobilder", men sedan jag såg dina på snoken från förra sommaren så har intresset väckts, och det har inte blivit mindre i takt med att du publicerar fler av det slaget. Det blir ju verkligen häftiga bilder!
mvh Martin

Love it =)

#6 Jag köpte z5 just bara för 12ggr zoomen men sen blev de makron som man använder mest å de e kul att testa olika grejjor se vad man kan få ut av kameran ångra djupt nu att jag för en tid sedan slängde min stjärnkikare den skulle man haft nu å koppla på kameran å fota månen fast kanske man kan skaffa en begagnad på blocket :-)
#7 Tack Broderbluff :-)
mvh/bjorsa

bjorsa, otroliga bilder. Du får ta och skicka in dina bilder till någon fototidning. Jag skulle faktiskt bli förvånad om de inte blev publicerade.
Hälsningar
Robert

Grymt fräcka bilder! Det vore kul med en artikel här på forumet om inte annat om ditt sätt att fota flugor. Allt ifrån drogandet till själva bilden. 

Tack Robert ,hmm de va just de att publicera skicka osv jag får ta mig en funderare kanske jag gör något senare men smickrande att du tror dom skulle platsa .
Hippien jag brukar ju berätta hur jag gör först så suggererar jag dom med ett magiskt mantra sen försätter jag mig själv i trans :-)nä just nu så får jag dom flesta av mina insekter från mitt växthus men även dom som blir lite trötta här inne använder jag men i växthuset har jag störskärböna och av någon annledning så blir flugorna dåsiga när dom sitter på den en del kolar oxå så antar att dom äter av bladen å bönor är ju giftiga i sig innan dom kokas
Sen så är de ju de vita pappret som underlag å sedan att använda blixt och reflektor .
Men som idag så fick jag tag på en såndär lite större fluga som jag tänkte fota och visst jag fick någr bilder framifrån men sen började han kvickna till från sin böndrog :-) så dom bilder som blev någorlunda blev från sidan å bakifrån inte alls vad jag tänkt mig å nu flyger han omkring här inne :-)
så här ser han ut från sidan
mvh/bjorsa

bjorsa, gör ett försök. Det kan inte kosta mycket. Jag tänkte börja skicka mina bilder till höger och vänster.
Hälsningar
Robert