Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1338 ggr
bjorsa
0

digital kamera val?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nån med insikt i den krångliga världen av digital kameror jag behöver ett råd om vilken kamera som är "bäst"

sony dsc -h1 eller konica minolta dimage z6 och då avseende bara på foto för när det gäller video så är väl sony med 640'480 bättre än konica 320*240 så är de nån som vet vilken kamera som är mest prisvärd

Jag vill kunna fota fisk bla och då placerar jag mina fiskar i en blå fotobalja ett problem är reflektioner i vattnet så nån som vet om någon av ovanstående kameror som klarar av reflektioner? se bild för reflektionsproblem

mvh/bjorsa

tillalex
0

Se till att det går att sätta på ett polarisationsfilter, då försvinner reflexerna.

Robert
0

Om det är Point-n-shoot ändamål så tror jag att det duger med vilken kamera som helst. Jag skulle föredra och rekommendera att du tittar efter en kamera som har möjlighet till manuella inställningar.

Det viktiga i det här fallet för att slippa reflexerna är som tillatex #1 påpekar ett polarisationsfilter. Kontrollera bara om du ska ha ett linjärt eller cirkulärt filter, det har att göra vad kameran klarar av.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

Tack

Men finns det inga kameror som har polarisationsfilter inbyggt för jag kan inte hitta polarisationsfilter som tillbehör till någon av ovanstående kameror.

Kan det vara så att det finns program i kameran som fungerar som polarisationsfilter ?

mvh/bjorsa

Robert
0

Bjorsa, titta på hur stor öppningen är till linsen. Det är ringfattningen längst ut på objektivet. På min kamera är öppningen 62.5 mm stor, men jag har en ringadapter för att ha till motljusskyddet vilket gör att jag måste använda ett filter som passar för 67 mm öppning. OBS!, du ska inte använda ett mindre filter än vad linsen är, då kan du få en svart vinjett.

Hälsningar

Robert

tillalex
0

Har för mig att man måste ha cirkulärt polarisationsfilter om man vill att autofokusen skall fungera, eller är det olika?

Robert
0

Den fotokurs jag läser där nämner de att man ska just kolla den saken. Jag själv har ett cirkulärt.

Hälsningar

Robert

tillalex
0

Guldstjärna till den som enkelt kan förklara hur ett cirkulärt polarisationsfilter ser ut.

Ett vanligt linjärt är ju bara ett mycket fint galler som gör att endast de ljusvågor som svänger i samma ledd som gallret släpps igenom. Därför är det ju viktigt att vrida filtret tills reflexerna släcks ut.

Men ett cirkulärt? Det är ju knappast ett runt galler för man vrider ju på samma sätt. Frågade min svåger som doktorerar inom optik. Tänkte att han om någon borde ju veta men han tittade bara konstigt på mig. Det hade ju inget med laser att göra…

Robert
0

"Polarizing filter come in tho types called circular and linear. These terms have noting to do with the physical shape of the filter, but relate to the way the manipulate light. We leave it to physicists to understand the difference. All you have to know is that some autofocus cameras are confused byt the lenear type. So if your camera features autofucus, ask the store clerk for a circular type of polarizer." (källa, NYI Filters)

Säkrast val är ett cirkulärt filter.

Bra att veta

1) …är att polarisationsfiltret tar inte bort reflexer på metallytor utan endast reflexer från vatten, trä och glas osv.

2) Vidare påverkar inte filtret din exponeringsmätare i kameran, men om du använder en extern ljusmätare så måste du ta hänsyn till filtret.

3) Ett pol.filter tar upp rätt mycket ljus så vid dåliga ljusförhållanden så kan exponeringstiden bli för lång och då påverka kameraskakningar.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

#4 när det gäller sony dsc h1 så har den en adapter till 58mm och har nu talat med sony supporten och det finns ett pol..filter till den som heter vf-58 cpks och rikt pris var 1550 kr så kanske man kan stå ut med lite reflexer ett tag om jag nu köper den eller man kanske kan göra nån fotolåda över baljan jag fotar fiskarna i tex i mjölkvit plast kanske man slipper reflektionerna då?

mvh/bjorsa

Robert
0

bjorsa!

Köp inte originalet! Nikon skulle ha hutlöst betalt oxå. Jag köpte en kopia för 30 euro (hoya är marknadsledare på filter tror jag), börja där. Sedan nästa steg är din vita låda.

Hälsningar

Robert

Robert
0

"The UK´s best-selling photo mag", Practical Photography Take better Pictures, October 2005, kom idag i min brevlåda. Tidningen lär vara ute i handeln vilken dag som helst.

På sid 94 kan man läsa om kameran Sony Cyper-shot DSC-H1. Vidare i en jämförelse med Canon PowerShot S2 IS, Konica Minolta DiMage A200, Panasonic Lumix DMC-FZ30 och Nikon Coolpix 8800 fick Sony-kameran utmärkelsen "Best Buy", och Panasonic kameran Tester´s Choice.

Den kameran jag har Coolpix 8800 fick bästa betyg för bildkvalité, men föll på att den var långsam vilket jag kan intyga.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

#10 Tack Robert jag såg det på en sida där man säljer olika filter att ett av annan sort var mkt mkt billigare typ 250-350 kr hmm frågan är ju då hur mkt för dyr är egentligen sony dsc-h1 dvs finns det nån annan kamera som är i princip likadan men av annat märke till ett mkt lägre pris?

Heter tidning (Practical Photography Take better Pictures)?skall försöka få fatt i den så att man kan läsa lite jämförelsen då jag ännu inte köpt nån ny kamera.

Men det lutar ju åt sony dsc-h1 men oxå canon powershot s2 mest pga att den verkar praktisk för mig som brukar både fota fiskarna och filma dom med canon går det att använda zoomen när man filmar det går de inte med sony dessutom kan man fota samtidigt i 5 m när man filmar med canon men den är oxå dyrare än sony med ca 500 kr

mvh/bjorsa

Robert
0

bjorsa, gå in här för att finna mer vad tidningen innehåller. De har lagt ut en köpguide på sin hemsida.

Hälsningar

Robert

bjorsa
0

#13 Tack för länken

mvh/bjorsa