Telekonverter till S5 IS
Killen funderar på att köpa en telekonverter till sin S5 IS men vill veta hur mkt "extra" zoom han får med en sån.
Hans fråga var "Om 1.5 på telekonvertern, på min 12x zoom ger 18x zoom? Eller hur blir det?"
Någon som kan förklara lite hur det funkar med telekonv..? Hur mkt extra zoom man får osv.
När du sätter en konverter på en zoom så förändrar du hela brännviddsområdet med den faktor som konvertern har.
Det betycer att en 18x zoom fortfarande är 18x, men med längre brännvidder. både den kortaste och den längsta och alla däremellan blir 1,5 gånger så långa.
Konvertern funkar troligen dåligt för de kortare brännvidderna och är självklart inte tänkt att användas för dem. De brännvidder man åstadkommer finns ju inom det ordinarie omfånget. Konvertern ska främst förlänga den längsta brännvidden när den inte räcker till.
Enligt min uppfattning hör en sådan konverter till kategorin prylar och leksaker men har väldigt lite med verklig fotografering att göra. Redan med det ordinarie omfånget är ett av de större problemen vid den längsta brännvidden inte att bildelementen är för små så att man behöver en längre, utan att det är mycket svårt att hålla kameran tillräckligt stilla. Man behöver det stöd man kan få.
Så man får inte "extra allt" - konvertern kan förlänga de längsta brännvidderna, så att man från inställningen 8 till 12 gånger på zoomen med konvertern får 12 till 18 gånger den kortaste brännvidden. Jag tror att leksaken kommer att användas ett tag efter att man har köpt den men sedan blir liggande och samlar damm.