Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 831 ggr
mihe
0

Kommentarer tack - ev. utställningsbilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller på att samla bilder till en utställning i höst. Och nu har jag svårt att välja så jag behöver ris och ros på dessa två tack.

Tacksam för kommentarer!

/Mia

mihe
0

Och den här oxå tack

/Mihe

kristinah
0

Jag har lite svårt att se vad den första bilden är, jag fastnade direkt för bild nr 2. Lycka till med utställningen.

Fotord
0

Extrema low-key bilder. De känns mörka, inte bildligt eftersom det är du så vill du ha dem så, men snarare på ett själsmässigt plan. Jag börjar genast fundera och då är det ju bra bilder.

mihe
0

Förlåt mig, glömde titlarna på bilderna. Första bilden heter: "Längtan"

Och andra bilden heter: "Sömnlös"

Pia
0

Vad spännande, Mia! Jag tycker om dem båda, ger en sorgsen eftersmak.

Längtan är mer ovanlig i komposition, men den kan ju också vara, precis som kristinah säger, lite svår att se ordentligt.

Du får gärna tala om var och när utställningen skall gå av stapeln:)

Citron
0

Jag tycker mest om dn första bilden. Anledningen är att man ser att det föreställer någonting, men inte riktigt vad. Det gör att man vill titta extra noga på den och när man väl ser vad det är så börjar man fundera på varför man inte såg det på en gång, vad var det i bilden som lurade hjärnan.

Därför tycker jag den bilden skulle passa utmärkt på en utställning. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Pia
0

Det var också en tanke, Jim, just det där att den bilden måste man tänka lite mer över.

Citron
0

Jag har funderat lite på bild nummer två. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den faktiskt. Men jag tror mig sakna någonting och kanske blir jag en aning irriterad på de tjocka ögonbrynen.

Jag tycker att lite mörkare färg på ögonen och sänka ögonbrynen skulle få bilden så underbar perfekt. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

mihe
0

Tack för att ni bollar med mig…nu har jag mekat lite med bilderna. Ljusat på Väntan och mörkat Sömnlös.

Hur blev det? Bättre sämre?

mihe
0

Och nya Sömnlös

Queball
0

Längtan är klart suggestiv, tänker på walesiska
kolgruvearbetare av någon anledning. Skulle
dock vilja ha lite mer ljus uppifrån i ansiktet.
Som ljuset i sömnlös. I övrigt grymt bra bilder.

Citron
0

Mycket fina förbättringar på båda bilderna enligt mig. :-)

Man tycker sig nästan se en häst i den nya versionen utav "Väntan" innan man börjar uppfatta att det är en människa. Underbart! :-)

Jag tycker även att "Sömnlös" blev klart mycket bättre. Bilden ser inte lika aggresiv ut som den gjorde innan tack vare att ögonbrynen försvann. Jag tycker mig se en blanding av sorg och dröm i den nu.

Det finns en sak i "Sömnlös" som jag både gillar och inte tycker om alls. Det är nämligen svårt att hitta någonting att fokusera på. När man får upp bilden så tittar man genast på ögat och kind-benen. Men det är någonting som saknas, så man tittar runt och försöker förstå anledningen med ögat. Det jag gillar med det är att jag inser att den dröm och sorg som jag ser i ögat, igentligen är osynligt och sitter på insidan. Bilden är så svår att man nästan blir lite irriterad på den. Om jag hade den upphängd på en tavla så skulle jag ha slagit sönder den av de aggressioner som den ger mig. Inget taskigt menat alls med det. Det är faktiskt det som gör bilden så underbart vacker! Den skapar kännslor, ett riktigt mästerverk. :-)

Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

mihe
0

Tack Queball! Jag gillar svart-vitt. Det sätter igång fantasin. Vå får så mycket bilder presenterade för oss idag så jag gillar att hjärnan får jobba lite, det tror jag är bra. Vi lär känna oss själva.

Och Citron…vad kul att du ville bolla med mig om bilderna. Det har varit sååå bra att få ordentlig respons på bilderna. Vad min mening med bilderna är spelar igentligen ingen roll. Kanske är det så att det stirrande ögat kan kännas provocerande? Varmt tack för din hjälp och uppmuntran!

Ha det gott!/ Mihe

Robert
0

Jag gillar den andra bilden bäst. Den första kanske skulle bli bättre om du vred på den till horisontellt.

Hälsningar

Robert