Nybörjare - hjälp
Hej
jag har länge varit intresserad av att köpa en sytemkamera.
jag kan ingenting om foto änsålänge så anledningen att jag skriver är att jag undrar om ni vet någon viss kamera eller ja utrustning jag bör starta med.
mitt syfte är att ta lite finare bilder i vardagen, det är inte så att jag vill jobba med det osv utan bara helt enkelt ha det som en hobby.
mvh

Canon EOS 400D var min första digitala systemkamera, funkar bra och är lätt att hantera. Nu när Canon EOS 450D har kommit ut så har 400D sjunkit i pris och ligger runt 4500-5000kr nu skulle jag tro..

ok tack!
jag tror faktiskt att jag vill ha en digital systemkamera.
när man ändå "slänger" tusenlappar så lägger jag gärna till någon för att få det lite bättre.
hhmm en didgital systemkamera är väl bra?
jag har ju som skrivit ingen aning hehe
Om du söker så hittar du många trådar om detta. I dag finns det många bra instegskameror som skulle passa dig. Det bästa är att gå in till en affär och "känna" på dom olika fabrikaten. Titta igenom sökaren, känn efter var alla knappar och hjul sitter och vilken som passar dina händer bäst. Expediten kommer att försöka sälja den som han tjänar mest på så lyssna med öppna öron.
Jag har några förslag till kameror att titta på och förhoppningsvis så kan andra fylla i.
Pentax200D, Olympus E400, Sony Alpha200, Nikon D40X/D60 and Canon 450D.

Canon eos 400D är en bra kamera och det är bättre att köpa en systemkamera än en kompakt. När man har en systemkamera kan man köpa massa tillbehör och objektiv så man kan ta bilder på längre avstånd osv. Jag har dock ingen aning om det finns någon annan digital systemkamera som man kan rekommendera men det kommer nog en bunt nikonister och skriver imorrn ;)

okej tack! jo jag har förstått att det är bäst att se och känna på en kamera istället för att klicka runt på nätet problemet är att jag är rädd att gå in i en affär och höra en massa säljskräp.
förslag på en pålitlig affär kanske?
Det kan vara jobbigt med försäljare men det är bara att stå på sig. Vet tyvär inget om affärer i Malmö.

#5 I Malmö har du Foto&Video och så har du ScandinavianPhoto.
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson

tack Isak! jag bor dessutom ganska nära ScandinavianPhoto hehe, ska gå in och prata med dom :)

Jag ska få en 400D nu i maj, men är den lätt och hantera och så?
Lär man sig snabbt hur man gör och ställer in saker? ^^

köpt kamera än? Jag köpte min första digitala systemkamera från japanphoto, en canon eos 350d för 3498kr

Ja hmm jag får väl komma in och gnälla och klaga lite igen :)
Canon och nikon tilverkar suveräna profskameror från 16 000 kronor upp till runt 80 000 för ett hus, givetvis är ju dom också klart bäst men jag antar att du som jag inte har lust att slantaupp pengar som till en mindre bil för en utrustning, ett tipps för att spara en del pengar på objektiv är då att skaffa en kamera med antiskak inbygd i huset, sony, olympus, samsung, pentax med flera har det och alla dom tilverkar bra kameror.
Själv har jag en samsung GX10, det är samma kamera som du kan hitta under namnet pentax K10D, väder och dammtätat hus inbygd antiskak, alltså bara vädertätningen gör att den i mina ögon konkurerar med nikons större modeler och canons mellan profskameror i prisklasser från 16 000 och uppåt för bara huset. jag fick objektiv med på köpet plus lite småsaker som linsrengöringsduck och annat för ett pris på runt 8 000.
En annan sak, ett 70-200 F2,8 objektiv kostar runt 8000 till pentax/samsung och då har man antiskak motsvarande funktion och kvalitet till canon eller nikon så hamnar priset på runt 20 000 för objektivet, tänk sedan själv vad grejjerna får kosta.
Givetvis ska man klämma och känna på olika kameror för att känna att dom ligger rätt i händerna och käns enkel att använda pluss att man gillar kvalitetskänslan på dom.
Caroline, har du inte varit inne och fixat kamera än kan jag även rekommendera Mattsons Foto i Lund. Gammal butik med rutinerad och kunnig personal, som hellre ger ett bra råd än att säljer (om det rådet innebär att kunden köper något annat eller avstår).
mvh Martin

hej och tack för alla tips.
än har jag inte köpt en kamera men jag håller på och sparar.
änsålänge har jag 3000 så några tusen till hehe. men innan juni blir det en kamera. vill ju inte missa sommaren, blir förhoppningsvis några fina bilder.
tänkte gå in på adlibris och bokus om det finns några bra böcker om foto så jag kan lära mig lite. finns foto for dummies? hahaha

Jag skulle rekomendera dig att skaffa boken Digital fotografi skriven av Scott Kelby och utgiven i sverige av Pagina.
Har själv den boken och den beskriver med enkla förklaringar hur olika saker fungerar och hur man ska bära sig åt i vissa miljöer och vid vissa tillfällen.
Går igenom bländare iso med mera.
Ricktigt bra bok tycker jag.

#14 Tack! ska kolla upp boken
tradera.com mycket beg där…
pc-city.se Billigt…