Tips på utrustning
Jag har fått ett tips om ett stipendie "för ungdomar som är intresserade av insekter och som vill göra någon form av undersökning" som man kan söka. Och jag är i varje fall intresserad av att fota insekter, kanske kan en utställning räknas som en slags undersökning?
Jag tänker i alla fall göra ett försök, men man måste skriva vad för slags utrustning man behöver, och på den fronten behöver jag lite hjälp. Jag har redan ett macroobjektiv, tamron 90, är det värt att söka efter att få ett bättre? Eller ska jag snarare satsa på t.ex Sigma EX 24-70/2,8 DG Macro, eftersom jag ändå planerar att skaffa nytt normalzoom? Jag har en Canon EOS 350D.
Mvh Astrid
Ditt Tamron är något av det bästa som finns att få tag på för makro.
Ett 90 mm har bättre skärpedjup än en kortare brännvidd vid förstoringsgrader kring 1/1 eller större, och det är mindre risk att man skuggar det som man ska fotografera. Det blir också lättare att placera blixtar.
Ett zoomobjektiv med "makro" är inte jämförbart i kvalitet, men vissa zoomobjektiv kan förstora bilden ganska mycket; jag vet inte hur det är med objektivet du nämnde.
Om du vill ha stora förstoringsgrader behöver du en kortare brännvidd. Ett sätt att dubbla storleken är att sätta en teleförlängare närmast kamerahuset, men det ger en viss kvalitetsförlust, speciellt mot kanterna.
Förutom makroobjektivet kan du ha stor nytta av en bälg.
Om du sedan skaffar ett gammalt normalobjektiv med omvändningsadapter kan du ge dig i verklig närkamp. Du behöver kanske också en inställningssläde som du kan flytta hela paketet kamera, bälg och objektiv fram och tillbaka. Det kanske finns bälg med inställningssläde?
Ännu bättre än ett normalobjektiv kan det vara med ett förstoringsobjektiv av god klass, EL Nikkkor eller Componon till exempel. Också förstoringsobjektiv ger bättre resultat när man vänder dem för förstoring. Det kan bli nödvändigt att låta en verkstad tillverka en lämplig adapter.
Och så klart, du behöver ett bra stativ. Helst ett som kan ställas in på alla möjliga sätt, där pelaren kan sättas horisontellt eller neråt. Och stativet ska vara stadigt, ju stadigare dess bättre.
Har du gott om pengar så kanske detta hade varit något för dig
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232103
Här är en bild tagen med det objektivet.
Tack för hjälp! Blev lite klokare nu. :)