Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 619 ggr
Bellatrixx
0

Eos 350D

Nu tycker ni säkert att jag är dum…men på en Eos 350D, kan man använda displayen som sökare eller hur fungerar det?

Fotord
0

Det går inte på en digital systemkamera.
Ljuset som går in igenom linsen träffar en spegel som reflekterar upp ljuset i ett prisma som i sin tur ger bilden i sökaren.

Framför sensorn sitter det alltså först en slutare (ridåslutare, som två gardiner ungefär) och sedan en spegel.
När du tar en bild fälls spegeln upp och sedan går den ena gardinen upp. När exponeringstiden är över går den andra gardinen för och släcker ljuset. Slutligen går båda gardinerna tillbaka tillsammans i ursprungsläge och spegeln faller ned.
Gå gärna till biblioteket och låna gamla böcker om fotografering. Där står det ofta väldigt utförliga kapitel om tekniken och om fotografering i allmänhet. Ofta bättre än dagens böcker som främst koncentrerar sig på hur man räddar bilderna i Photoshop efteråt.

Det finns dock digitala systemkameror som ger en bild på displayen men inte Canon eller Nikon vad jag vet.

Queball
0

Först och främst är det aldrig fel att fråga!
Frågar man inte får man inga svar :-) 

Man kan dock köpa till en Zigview kostar
en del förstås…

Bellatrixx
0

Har sett att en del kollar uppifrån när dom tar kort så jag antar att det är en sådan dom använder då?

Jag fotograferar nästan allt i markhöjd så det kommer ju bli jobbigt att fotografera, så det blir nog till att inföskaffa även en sådan när kameran köps, men tusen tack för ditt utförliga svar! Flört

Fotord
0

Ner och kryp som alla andra proffs istället :-)

Ibland brukar jag "syfta in" kort genom att hålla kameran ifrån mig och utan att titta i sökaren. Det ger lustiga bilder det också. Det kräver lite vana att sikta genom att titta på kameran i profil men man lär sig. :-)

Bellatrixx
0

Ja, det kan bli rätt häftiga bilder det med…I full solsken ser knappt inte displayen ändå. Det är bara att sikta och knäppa av…

Robert
0

Även om du har en kompaktkamera så är det en fördel att titta på motivet genom sökaren och inte genom displayen då du förhindrar mycket skakningsoskärpa på det sättet.

Hälsningar

Robert