Vilket program till kameran?
Jag har tagit en massa Raw-bilder med min Canon Eos 350D, och minneskortet är fullt nu så jag kan inte ta fler bilder. Men jag kan inte hitta min skiva som följde med kameran när jag köpte den, där bland annat rawkonverteraren låg.
Så jag kan inte lägga in bilderna i datorn.
Har testat att ladda hem en massa olika RAW program, men de flesta av dem har inte hittat mina RAW bilder på kameran, och några av programmen har hittat dem men då har det inte gått att öppna bilderna ändå.
Är det någon som vet vad det är för program som följde med Canon Eos 350d?
Tacksam för svar :)
Jag vet inte vilket program som följde med, men det borde inte vara något problem.
Det är inte ett "raw"-program du behöver för att tanka ner bilderna. Du behöver insticksmodulen för Canon RAW när du ska visa bilderna, men det ligger en liten jpeg i varje råbild, så många program kan visa miniatyrer.
Däremot behöver du en kortläsare om du ska kunna jobba smidigt. Då tar du bara ut kortet ur kameran och stoppar det i kortläsaren, och där dyker det upp som en skivenhet i datorn. Då kan du antingen importera bilderna om du har ett albumprogram som gör det och du vill använda det för att organisera bilderna.
Om du inte importerar bilderna med ett albumprogram kan du helt enkelt kopiera dem med datorns filhanterare och lägga dem i mappar som du själv bestämmer vad de ska heta.
Om du har provat att ansluta kameran med sladden som följer med kan det vara så att kameran råkar vara inställd på att skriva ut bilder via pict-bridge, och då dyker den inte upp som en skivenhet i datorn. Annars ska du kunna se alla filer på minneskortet när du ansluter kameran, oavsett om du har något program installerat som ska kunna hantera bilderna.
När du kan se kortet som en skivenhet kommer du att se ett antal mappar. Bilderna ligger troligen i en mapp som heter DCIM\100CANON\ eller något liknande; bildmappen har alltid den strukturen. Allting som ligger i den där mappen \dcim\xxxcanon\ är bilder, det är filer som har ändelsen .CRW eller ,CR2 och även om du inte ser någon bild i filhanteraren så är de filerna bilder. Din Photoshop CS2 kan troligen öppna dem; om inte så finns det insticksmodul.

Det program som du söker heter Digital Photo Professional och du kan hitta nedladdningar av det på webben.
De flesta operativsystem känner automatiskt av din kamera när du sticker in USB-sladden som du fick med din kamera. Du kan enkelt ladda ner bilderna genom att läsa och följa innstruktionerna som finns i din manual. Läs i manualen där står det hur du ska överföra bilderna oavsett om de är JPG eller Raw…
Det kan vara så att kortet har blivit korrupt så att du inte kan ladda ner korten. Då kan det vara bra som cocuyo säger att använda en kortläsare och har du tur kan du få ner bilderna ändå….
Det är viktigt att tänka på att formatera minneskortet med jämna mellanrum.
#2 Tillägg.
Digital Photo Professional går inte att installera om man inte redan har det på sin dator. Det är till för att uppdatera de äldre versionerna.
Vill man kunna installera det måste man ändra i registret.