Skärpeförstärkning?
Jag saxade från ett inlägg av PellePiano:
"40d tar i sitt neutrala läge något mindre skarpa eller kontrastrika bilder än min gamla 350d i sitt grundläge, så man får öka på skärpeinställningarna lite i kameran."
Frågan som dyker upp är: ska man verkligen göra skärpeinställning (av digitalbilden) i kameran? Är det inte bättre att göra eventuell förstärkning av skärpan vid slutbehandlingen av den färdiga bilden?
Tanken bakom frågan är att en råbild innehåller all information från chipet i format TIFF eller CIFF inbäddat i en .CR2 eller .CRW.
Där borde väl varken Vitbalans eller skärpa finnas med annat än möjligen som information eller i den inbäddade jpeg-filen som används för miniatyren som visas i albumet?
När jag redigerar bilder förminskar jag dem ofta, och då försvinner ju det mesta av eventuell skärpeförstärkning i ursprungsformatet, det är ingen mening med att förstärka skärpan vid 10 megapixel om bilden som ska visas är bara en megapixel. Den mindre bilden innehåller helt enkelt inte de finare detaljerna. Skärpeförstärkningen är ju en förstärkning av kantskärpan, och det beror mycket på hur stor man gör bilden och vilket avstånd den ska betraktas ifrån, hur mycket skärpeförstärkning som är lämplig och hur många pixlar den ska täcka. Jag har svårt att tänka mig att det kan vara lämpligt att göra det i kameran.
Jag skulle gärna vilja ha en förklaring.

Jag fotar bara i jpg jag, och så retuschar jag som om varje bild skulle bli ett a4 i 300 dpi. Men jag är lite konstig jag =) , som dessutom inte fotar normalt utan enbart gör montage.