Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2355 ggr
gigytffyvbk
0

hjälp ang studioblixtar

Har köpt 2 studio blixtar, problemet är att det blir överexponerade bilder. Hur pass långt ifrån motivet ska man ha dom ?, har på lägsta effekt och använder ett vitt paraply och en softbox till blixtarna.

[cocuyo]
0

Prova dig fram med bländarinställning och ISO. Minska bländaren och sänk ISO. Antagligen är problemet att du har ISO på automatik, så att kameran ställer in ett högt ISO-värde. Du måste ställa ISO manuellt, prova först med 100.

[cocuyo]
0

Och avståndet ja…

När du tar porträtt kan blixtarna vara ungefär en meter ifrån och upp till två meter, och det kan räcka med låg effekt. Ju närmre du placerar paraplyet eller softboxen, ju mjukare blir ljuset. Förutom blixttillbehören som du har kan du ju också använda en vägg eller ett lakan eller annat som reflektor för att få mjukt ljus.

Om du plåtar hästar i stallet får du antagligen slå på högsta effekten och ha blixtarna tre till fyra meter ifrån.

Resten sköter du med ISO och bländare.

gigytffyvbk
0

Okej, tack för hjälpen!, testade innan idag och bilderna blev mycket bättre :D

Zpookey
0

Iso behöver du oftast inte ändra. (100 eller 200 ska värdet vara när du kör studioblixt). Det som du ska ändra är bländare och slutare.
Eftersom att kameran inte vet att du fotar med blixt så kör den inställningarna efter ljuset i lokalen. När sen blixten bränner av så får du alldeles för mycket ljus.

Så när du fotar med studioblixtarna så måste du köra manuella inställningar….för jag antar att du köpt ett studiokit från kaffebrus med trådlös sändare? Den sändaren får ingen info från studioblixtarna….och ger heller ingen till kameran. 
Vill du vara lite mer avancerad så får du köra med en ljusmätare och sedan ställa in kameran efter den. Annars är det bara till att prova sig fram.

[cocuyo]
0

Kanske är det värt att tillägga, att slutartiden används enbart för att bestämma hur mycket det befintliga ljuset ska vara med.

Det går inte att använda kortare slutartid än 1/200 sek med blixt, eftersom slutaren inte öppnar helt på kortare tider. Slutaren måste vara helt öppen när blixten går. Annars blir bara en remsa av bilden exponerad.

Slutaren påverkar inte blixtens exponeringstid, den är omkring 1/500 sek med studioblixt och betydligt kortare om man har en liten blixt eller automatblixt. När man minskar blixtstyrkan kortas tiden så att på ½ blir det kanske 1/1000 och med en kvarts styrka 1/2000,

gigytffyvbk
0

#4,#5 börjar bli riktigt bra bilder nu tack vare era tips :)

Zpookey
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Slutaren funkar ju inte riktigt så när man fotar digitalt….nu vet jag inte vilken kamera du syftar på men där finns ju ingen mekanisk slutare på min Canon t ex….CCD'n är ju konstant belyst…..
En analog kamera har ju en mekanisk slutare så där stämmer det du säger.

Jag har tagit bilder med blixt med en slutare på 1/4000 sekund utan problem….t ex denna bilden.

Det gäller bara att ha en blixt som klarar att synka i den hastigheten.

Blixten jag använde är en Sigma EF-500 DG Super.

Efterföljaren heter 530 och kostar 2390:- på Cyberphoto så det är ingen dyr blixt.

[cocuyo]
0

Jag fundrade faktiskt en hel del över det innan jag skrev kommentaren, och jag tittade igenom en del fackartiklar, men jag har inte själv någon digital systemkamera. Den kamera jag tittade på artiklar om var Canon Eos 350 D, eftersom Moas kamera är en sån. Där står det att den synkar till 1/200 med blixt, så jag utgick ifrån att det ska vara den kortaste tiden som är lämplig. Inser att en digitalkamera egentligen inte behöver en slutare. Jag har faktiskt funderat mycket över att man alls gör dem med hela spegelarrangemanget från de gamla kamerorna - det vore ju mycket enklare att göra en systemkamera utan spegel alls.

Men Moa, pixlarna som man raderar kostar ju inget. Prova att ta med kortare slutartider också, det kanske funkar. Om det funkar så har jag alldeles fel med mitt förra inlägg, även om det var välment.

Zpookey
0

Det är bara den inbyggda blixten i kameran som inte kan synka mer än i 1/200.
Samma gäller på EOS400D och 450D.

Men en extern blixt kan klara 1/4000 utan problem….dock inte de billigaste studioblixtarna.

[cocuyo]
0

Förutsättningen för att det ska funka på de allra kortaste tiderna är så klart att synken tänder blixten lite innan "slutaren" går. En elektronblixt behöver ett antal mikrosekunder innan den når full ljusstyrka, precis som de gamla lampblixtarna, bara det att det går väldigt mycket fortare.

Det betyder att om man kan få synk med de allra kortaste tiderna kommer man inte att använda allt ljus från blixten utan bara den lilla del som sänds ut under den tid som "slutaren" är öppen, dvs bilden registreras. Om det tar för lång tid innan blixten kommer upp i ljusstyrka, till exempel om man har en radioutlösare som ger ännu lite latens, så kanske blixten går efter att slutaren har registrerat bilden.

Alltså får man prova sig fram. Går det så går det, om inte så funkar det i alla fall upp till någon av de lite längre tiderna.

När man hade lampblixtar och centralslutare fanns två synkmetoder, den ena för korta slutartider med lampblixt, kallad M och den andra för längre tider och för alla tider med elektronblixt, kallad X. Med M-synk slöts kontakten innan slutaren öppnade, så att blixten skulle hinna tända och nå full ljusstyrka när slutaren gick.

Latenstiden för elektronblixtar är olika stor, kortare för små blixtar och längre för stora. Samma gäller tiden som blixten lyser; den är i stort sett proportionell mot blixtens energiinnehåll i wattsekunder (Ws).