JPEG eller TIFF
Hej.
Undrar lite ang skillnaden mellan formaten JPEG och TIFF.
Vilket är det bästa alternativet att spara fotot på i kameran tex.?
/mikael
I kameran brukar inte TIFF finnas.
Tiff är ett format som registreras pixel för pixel i minnet, och därför tar det mycket större plats än det komprimerade formatet Jpeg. Om man har en jpeg från början och gör om den till tiff vinner den inte något i kvalité, men om man har en tiff och komprimerar den till jpeg tappar man lite kvalité.
Jpeg kan komprimeras olika mycket med olika hög grad av kvalitetsförlust; dvs man tappar data när man komprimerar till Jpeg. Man tappar alltid något, men de bättre kvalitetsgraderna ger mycket bra resultat fast det tar betycligt mindre plats än okomprimerade format. Ofta har man flera grader av kvalitet att välja på i kameran. Minne är billiigt, så det är ingen större idé att välja lägre kvalité än den bästa.
En del kameror kan ta råformat, dvs rådata från bildchipet, och då tar bilden mycket större plats, men man har möjlighet att jobba med bilden i större utsträckning och det finns möjlighet till bättre bildkvalité. Det betyder inte att det automatiskt blir bättre.
När man ska skicka bilder med e-post eller lägga dem på en webbsida är det oftast inte lämpligt att använda okomprimerade format, eftersom de tar stor bandbredd och kan ta lång tid att ladda i mottagarens webläsare. Då är JPEG ett bra alternativ för att minska bandbredden och göra laddningen snabbare. Man bör också justera bildens storlek i antal pixlar så att den inte är onödigt stor. Om den inte ska tryckas utan bara visas på skärmen behöver den inte vara större än bildskärmen.
Typiskt kan en jpeg-bild i en kamera ta ungefär 3 MB, medan en råbild tar kanske tio gånger så mycket. Hur mycket en råbild tar beror på hur många megapixel kameran har. Det kan bli över 50 MB per bild i bättre kameror. Det är skälet till att man hellre vill spara bilderna som jpeg. Men minnen är numera billiga, så om kameran kan ta råformat och man förstår hur det ska användas så kan man gott ta i råformat med kameror som klarar det.
Det kan vara värt att nämna också, att om du bearbetar en jpeg och sedan sparar den igen, så tappar du ännu lite mer, och det händer varje gång du sparar i jpeg. Om du alltså håller på och jobbar med en bild och ska mellanspara för säkerhets skull eller avbryta, då är det lämpligt att spara den som tiff så länge, tills den är färdig.
Jag brukar göra så att jag inte rör jpeg-bilden som kameran har sparat, utan konverterar den till tiff för bearbetning och sedan har den som tiffbild tills jag är färdig. Sedan händer det ofta att jag inte behöver så hög Upplösning eller bildkvalité, som när den ska in i ett dokument eller läggas på webben eller skickas med e-post. Då krymper jag ner till lämpligt format och sparar inte alls om jag ska ha in den i ordbehandlaren, utan klistrar in den krympta bilden. Om den ska till webben gör jag en jpeg för att spara bandbredd.
ok. tackar för detta klargörandet.
/Mikael
#2 jag fotar ofta RAW, efter viss ev redigering sparar jag i jpg (tex för att ha på webben el framkalla) och då gör jag ibland fler redigeringar men sparar som ny fil, tex nr111-2. ändrar alltså inte i originalfiler, inte heller om originalet är jpg.