trollslända

Du är otrolig med dina insekter. Det är roligt varje gång du kommer med något nytt.
Eddie
Härliga bilder! Vilka färger och vilka ögon! Rena Alien…:)
//CarlS

#3,4 Tack
Skulle velat haft lite flygbilder på den men se de gick inte :-(men får väl försöka jaga ikapp nån utomhus å visst påminner den om alien i alienfilmerna fast då skulle den ju vara svart men eftersom de e på jorden så har den färg 
mvh/bjorsa
Vilka bilder!! Jag försöker att fota insekter men får inte till det. Hur gör du ??
// Tina

Dina bilder är helt fantastiska!

#6 Izzzyz jag fotar med min kameras s-makro läg med 1 cm närgräns(dom flesta kompaktkameror har makro symbolen är en blomma) sen gäller de att ha någon snäll insekt som gärna sitter still en stund å då e de bra att sätta den på ett vitt papper i alla fall tycker jag de sen fotar jag nästan alltid med blixt och en reflektor (aluminiumfolie+kartongpapper) .(kameran är en minolta dimage z5)
Jag använder reflektorn för att slippa få att insekten kommer i skuggan av objektivet sen när man väl fått lite bilder ja då får man besära dom och på så sätt komma än närmre men då gäller de oxå att skärpan hamnat rätt så att de går att beskära ner bilden .
Jag använder oxå vanliga objektiv från min analoga kamera och dom vänder jag på å använder som lös lins att fota igenom som den i#3 och då behövs ingen beskärning för objektet tar ju upp all plats ändå
Vad för slags kamera har du izzzyz?
#7 Tack netagirl
mvh/bjorsa
Bjorsa. Jag blir så imponerad av dina bilder. Första bilden ser ju sländan ut som en vindögd helikopter (hur nu en sån ser ut). Fantastiskt. Brukar du ha utställningar på dina bilder?

#9Tack Kristinah , Nä inga utställningar jag ställer bara ut bilderna här(foto ifokus) de får räcka :-)
Helikopter är ju en bra liknelse då dom är en slags naturens helikoptrar när dom står där å hovrar över vattnet hmm en sån bild skulle man ha en trollslända som står precis ovanför vattnet .
mvh/bjorsa
Ut och jaga en flygande slända nu.
#8 Jag var på folkrace i Maristad för ett par helger sen å då landade det en fjäril på mitt ben.
Denna bild är inte beskuren då jag håller på att lära mig hur Photoshop fungerar, men såhär blev det i oredigerat skick.
Kan man få en närmare blick på den eller är det kört? Är helt grön på detta.
Jag ska köpa en ny kamera men just nu har jag en HP 945.
Vill du titta på bilden å ge mig ngt mer tips.
Mvh Tina

Tina att nu beskära bilden när den blivit uppladdad hit går inte för den har minskats ner i storlek av foto iFokus automatiskt men att tänka på med din kamera som är av ungefär samma typ som min är att använda högst/bästa kvalitet när man fotar å då blir dina bilder i storleken 2608 x 1952 och när du beskär en bild så ser du hur stor urklippet blir i 100% i programmet eller använd xp högerklika på bilden öppna med och då explorer då ser du hur stor din bild blev på webben
Nu gjorde jag som så att jag beskar bilden men eftersom den redan är minskad av fotoifokus så blir den ju en liten bild men om du hade gjort beskärningen från orginalstorleken 2608*1952 då hade den fyllt ut hela fönstret här på foto iFokus och man hade sett fjärilen på närmre håll .
din 945 har makro med närgräns 10 cm så du kan gå så nära sedan har den ju 8ggr optisk zoom så och 5 mpixel dvs ungefär som min jag har 1 cm närgräns 5 mpixel 12 ggr optisk zoom så vi får samma storlek på våra bilder .
mvh/bjorsa

Tina nu är jag inge bra på photoshop jag använder paintshop pro 8 men i xp i start-program-tillbehör finns xp programmet paint ett enkelt litet program där du faktiskt kan beskära dina bilder så att dom blir stora som explorer fönstret här .
först starta programmet och öppna upp din bildfil välj sedan makera knappen den översta till höger då får du en ruta som du kan dra över bilden tyvärr blev min bild på hur den skall se ut lite fel men de kommer mera :-)

sedan så går du till arkiv och väljer ny då kommer programmet fråga om du vill spara ändringen men du säger nej då kommer ett nytt vitt ark upp och då väljer du redigera igen och nu klistra in och där kommer din beskurna bild sedan är det bara att spara som och välja namn och att spara som jpg fil

#11 Skall göra mitt yttersta men inte nu för nu är de svart ute men tror de blir svårt att få en sån bild men man skall ju aldrig säga aldrig gäller bara att kameran med sig jämt
mvh/bjorsa
Jag har jagat stora flygande sländor 2 kvällar, men jag är inte riktigt i balans för tillfället och tappar koncentrationen. Jag såg också flera streck med gäss, men träd i vägen och när jag tittade ner, så slingrade en huggorm över vägen - för snabbt. Nu när jag var på väg "hit" där datorn finns, så springer en stor hare längs vägen och kameran är hemma för första gången. Motgångarna verkar komma i flock.

#20 När de väl släpper så kommer du att fota flygande huggormar i streckformationer
.
mvh/bjorsa

Fick till en bild ovanför vatten men då syns oxå plasten från mina dammar i växthuset men så här blev den med blixt å 1/1000 på ungefär 60 cm håll när den svichar förbi fick lov att först ställa fokus på en armslängd sedan chansa att han var i fokusområdet när jag knäppte men som sagt ingen perfekt bild men får väl fortsätta försöka :-)
mvh/bjorsa