Hur sorterar ni era foton?
Det börjar bli en del foton på datorn nu… Är osäker på hur jag ska ordna dem på bästa sätt. Vilket system har ni?
Sorterar efter ämne och datum. Det är rätt många bilder i jobbet, och de bilderna är alltid sorterade efter innehållet i första hand.
Lägger upp mappar för olika ämnen eller händelser, och ämnesmapparna ligger som undermappar till datum.
Bilder som jag håller på och leker med (redigerar) hamnar oftast i en slaskmapp som jag lägger på skrivbordet och sedan kanske jag bestämmer mig för att spara resultatet, och då åker den in där ursprungsbilden finns, men med ett nytt namn.
Bilderna i jobbet är för det mesta till instruktioner, och det brukar bli fler än jag använder. Jag rensar ibland där och slänger allt som aldrig kommer att användas, respektive arkiverar sådant som har använts men är inaktuellt.
Uppbackningen av mina privata bilder gör jag i första hand med två externa hårddiskar, och emellanåt bränner jag ner alltihop på dvd. Bilderna på jobbet backas upp i nätverket - någon annans problem…
Jag har så att om det är något speciellt jag fotar en viss dag som händer sällan , t ex någon tävling så sätter jag datum på den mappen . Men om jag t ex fotar lite blommor eller sånt så lägger jag alla såna bilder i en ensild mapp som heter "blommor 08" . men skulle också vilja ha lite tips på hur man kan göra det smidigare :)
Jag har en mapp på en av hårddiskarna som heter 'Nikon D50'. Där i har jag sedan mappar som t.ex 'Hästar & stall', 'Natur och landskap', 'Makro' och några till. I dessa mappar har jag sedan undermappar för de olika årstiderna; 'Höst 07', 'Sommar 07' osv. I Hästar & stall-mappen har jag även undermappar i de olika årstidsmapparna som heter "Evenemang", där tävlingsbilder och dylikt ligger. Och slutligen, i dessa årstidsmappar ligger bilderna, i mappar som heter det datum bilderna fotades.
Så t.ex
Nikon D50 -> Hästar & stall -> Vår 07 -> Evenemang -> Nat. ponnyhopp NRK 27/4"
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag sorterar efter datum.
Jag har olika mappar med åren och i dessa har jag 12 undermappar med månadera och i dom har jag undermappar med datum. ex. 2008 -> februari -> 02.
Väldigt enkelt.