Fota själv?
Hej på er där ute!
Jag har sökt febrilt efter en fotograf som kan fotografera vårt barn efter mina vilkor som inte är särskilt omfattande mer än att jag vill behålla råkopiorna samt äga rättigheterna till bilderna. Det finns några som har gått med på detta men då har de saknat en studio =/. Vad gör man?
Jag vet inte riktigt, jag kan ingeting om fotografering, men om det krävs att jag gör det själv så gör jag det.
Vad jag känner att man måste göra, är att köpa in något tyg för bakgrunden och var gör man det? Samt vad är det för kamera man behöver? Jag har en ixus 75 men kan tänkas köpa en proffskamera för ändamålet eller en kamera som duger för ändamålet. Bara jag får som jag vill så är jag nöjd =).
En vänlig själ där ute kanske kan tala om hur jag ska göra ?
http://kaffebrus.com/ säljer ju studiosaker så som bakgrunder etc..
De flesta av dagens systemkameror ska väl duga för dina önskemål, passande objektiv kan vara 85mm f1.4 om du har utrymme nog för det.
tack för tipset.
om de finns några som ställer upp gratis så kan du ju testa att hänga upp ett lakan och använda lampor som finns hemma, det kan ju bli bra. om du gillar att fota mycket så kanske det är lika bra att skaffa en egen kamera :)
Hejsan!
Jag har redan hunnit skaffa en bakgrund, det fanns faktiskt en riktig schysst velour bakgrund på jysk. Nu ska jag försöka få till det med ljus. Tänkte köpa 2 st 500 watts lampor för att se om jag kan få till med ljuset. Jag tänkte undvika blixt eftersom det blir bara röda ögon av det. I annat fall skaffar jag en proffskamera. Jag brukar inte fotografera så värst mycket men lite blir det och man kan som sagt alltid ta och engagera sig lite extra för att få det bra..
De använder ett parably med vit bakgrund och en lampa tror jag det är att få det snyggt, det torde fungera lika bra med ett vitt lakan?
Hmm…det är ju bara att gå till en vanlig fotograf i en vanlig fotoaffär typ. De kan fota och ge dig raw-originalen…går inte det bra?
Rättigheterna kommer du dock aldrig att äga….det är fotografen som gör det. Men det är ju bara att skriva ett avtal att bilderna aldrig får användas till något….men oavsett så äger fotografen rättigheterna även om han kan bli skadeståndsskyldig ifall avtalet bryts.