Foto iFokus

Foto

Etikettmakro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 510 ggr
Zpookey
0

Blomma i närbild.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tagen igår kväll….det var nästan helt mörkt ute.
Testade mitt nya Macroobjektiv (Sigma 105mm F2.8 DG Macro)

Obs….bilden är en närbild och ingen macrobild…jag kunde kommit ännu närmre ;)

Det var ren tur att bilden blev som den blev eftersom att jag inte såg förrän efter att jag tagit bilden att där var vattendroppar på blombladen.

Frihand i mörker, blixt, f2.8, 1/125, ISO100
Bilden är "straight from cam"…ingenting förutom storleken har ändrats.

bjorsa
0

Fin droppe du fick till vad för slags kamera är de du använder ?Hur när kan man fota med ditt makroobjektiv ?Tittade runt lite på systemkameror och makroobjektiv men såg då att närgränsen var typ 35-90 cm men jag kanske tittar på fel makroobjektiv då?

mvh/bjorsa

Zeroni
0

Riktigt fin bild :) Satte en 5:a som betyg. Väldigt bra! Gillar färgerna och dropparna!

Zpookey
0

Tack.
Jag har en Canon EOS 350D.
Objektivet jag använde till bilden är ett Sigma 105mm F2.8 DG Macro.
Närgränsen på detta är 31,2 cm…vissa har mer vissa har mindre.
Närgränsen säger inget om Macro utan det är bara hur nära fysiskt du kan gå.
Ska man t ex fotografera getingar så är det ju bättre med ett objektiv som tar macro 1:1 vid 30cm än ett som tar macro 1:1 vid 1 cm….iallafall om man vill undvika getingstick på näsan ;)
Jag personligen tycker bättre om när närgränsen är en bit ifrån oavsett.

#2 Tackar :)

Fast röstningsalternativet råkade jag få med i farten…tänkte inte att jag skulle ha bilden som en röstningsbild.

bjorsa
0

#3 Ok då tror jag att jag fattar lite mer är ju lite trög av mig :-) Men när de e närgräns 30 cm och objektivet är ett makro 1:1 då blir de 1 cm objekt tar 1 cm på sensor vid 30 cm avstånd å visst helt klart bättre att kunna hålla lite avstånd till getingar odyl dessutom lättare än som min kompakt med 1 cm närgräns för då är ju risken att man ibland doppar linsen i vattnet när man skall fota grodor å sånt ,får hoppas att mitt v-75 går in så att man kan uppgradera sig :-)

mvh/bjorsa

[mingdie]
0

#0 Fin skärpa på droppen. Inte lätt att plåta i mörker. Det ser ut som blixten är lite för stark och felvinklad. Du får en del reflexer och bakgrunden blir lite för ljus. Annars en fin bild.

#1 Visst kan du få fina macro bilder med system kamera. Kolla denna länken. Gå in på "various macro" sedan hittar du en massa sådana kryp som du gillar.

www.pbase.com/mousehill

Hälsningar

Eddie

bjorsa
0

#5 Tack för länken.

Förstår att man givetvis kan ta fina makro med systemkameror jamenar de e ju med systemkamera man kan verkligen fota makro dock var jag lite dåligt insatt i hur objektiven fungerade var lite insnöad på att titta på närgräns under 2 cm men nu vet jag hur de förhåller sig de e ju de som e så bra med forum att man alltid lär sig nåt .

mvh/bjorsa

[mingdie]
0

Och som du visar gång på gång. Det är inte bara vilken kamera man har men mer vad som står bakom kameran.

Eddie

bjorsa
0

De e med andra ord till ens fördel om man är lite bakom :-)

mvh/bjorsa

schonfoton
0

Fin och väldigt dekorativ bild med varma fina färger och bra att du fick med vattendropparna. Jag hade nog valt att fota i dagsljus och undvikit blixten som gör att ljuset faller lite fel.

Mvh, Jörgen

kristinah
0

Häftig bild. Extra häftig blev den som skrivet med vattendropparna.