Dålig kavlité, blåa prickar i bilden?
Jag fotar med en Olympus digital 600 (2år gammal kompaktkamera) och det blir "blå" aktiga prickar i bilderna. Varför? Jag har provat alla möjliga inställningar, ISO osv, men ingenting hjälper. Varför blir bilderna så? Går det att göra någonting åt det?
Bifogade en fil för att visa.. (bilden är jätte mycket förminskad)
Om prickarna ska synas måste du nog skära ut en liten bit av en bild där det är prickar; i den här bilden kan jag inte se några typiska prickar.
Annars beror prickar ofta på att någon av pixlarna i sensorn är felaktig, och det kan man inte göra något åt annat än att ta bort prickarna från bilkden i ett bildbehandlingsprogram.
Låter ju som pixelfel, ser inte på bilden men.. Är de blå prickarna på samma ställe på dina bilder?
När det är pixelfel på bildsensorn kan det ju vara en idé att reklamera, du kan iaf fråga :-/
Jag har en Olympus fast systemkamera och där kan man göra pixelmapping (inte behövt göra det).. det är ju möjligt att du också kan göra det nu när jag tänker efter.. kolla manual eller i kameramenyn :-)
Förutom rena pixelfel så tror jag det finns två till möjliga saker som kan ge blåa prickar (jag ser dem inte i din bild). Kan det vara din bildskärm som är paj?
Enklare kameror har inte lika jämn "bokeh" bakom fokusområdet (den oskarpa bakrunden kan få mönster som upplevs som brus).
För högt iso-tal kan ge korniga bilder (bildsensorns känslighet varierar mellan olika fabrikat och prisklass, varvid det är svårt att entydigt säga vilket iso-tal som är max). Då uppträder ofta färgade små korn, varav de många ofta är blåaktiga
Mvh/Benke
Kanske skulle tillägga till Benkes kommentar, att när man har sådana färgade små korn och kamerna spar i jpeg-format så blir det ett område som ser ut som överstrålning runt pricken.
Om du får större prick vid höga iso-tal och det minskar vid lägsta iso, då kan du utgå ifrån att det är pixelfel.
Om det är bokeh som ligger bakom problemet så syns det främst på små ljusa punkter som är oskarpa, till exempel vattendroppar. Det brukar inte bli någon viss färg då, utan de är vanligen vita. Om det är en viss färg och om det finns på en alldeles jämn yta så är det pixelfel.
Man kan möjligen upptäcka pixelfel om man sätter lock på objektivet och knäpper en bild. Det ska bli helt svart, men om prickarna finns där, ja då har du pixelfel.
Din kamera skall ha Pixelmapping :-)
det borde göra bilden bättre kvittsamma vilket pixelfel det är, svarta vita eller färgade.
Återkom med svar, jag är nyfiken på hur det gick

Okej ska prova :) Tackar!
Vad beror bruset i bilden på då?
#6 Troligen för högt ISO…
… och underexponering.
mvh/gurin