4 st Svampbilder-Kritik önskas
Var ute idag och hittade en liten färgfläck i det bruna tråkiga…ett par små svampar som överlevt i den fuktiga marken.
Ge mig kritik, o gärna lite tips.
Jag vill säga att jag att jag fortfarande håller på o kämpar med inställningarna på min kamera (olympus E-300 Evolt Slr)
bild 1: 14mm, f/4, 1/30, iso 100
ingen????
så dåliga är dom väl inte??
kanske inget proffsarbete, eller superintressant objekt, men så är man ju nybörjare åxå!

jag tycker dom var häftiga! =D lite annorlunda svamp =)
gillar andra bilden bäst! =D
#2 Är jättefin
Oj vad bråttom du har.
Jag såg faktiskt inte dom här förrän nu, och jag tycker att dom är fina. Jag tror att det skulle kunna vara idé att jobba mer med motivet, kanske prova någon mer lite annorlunda komposition med mer miljö och mer skärpa på miljön. Svampar rör sig ju inte så fort, så man kan ha ganska lång tid; med liten bländare får man större skärpedjup (vet inte om det blir bra, bara en idé). Jag gillar faktiskt den första bättre än den andra, just för kompositionen. Vinkeln på den andra känns mer naturlig, med horisontell blickvinkel, men när man ser svampar är det ju oftast uppifrån som i bild 1. Det jag särskilt fäster mig vid i den är att den tar med miljön på ett fint sätt med den asymmetriska kompositionen och en uttalad diagonal. när jag ser den fjärde blir jag lite störd av undersidan på svampen längst till vänster. Kanske den skulle göra sig bättre om man flyttar en aning åt vänster så att grenen går mer diagonalt över bilden? Eller kanske bara vrida kameran lite eller beskära så att den gör det. Vattendropparna tyder ju på att kameran har lutat åt sidan. Jag vred om den lite för att ge en idé, men jag skulle vilja se mer av miljön än det som blev kvar efter min beskärning, och gärna att kompositionen är asymmetrisk med svamparna mot nedre vänstra hörnet. Vattnet i skålen bör ligga neråt…
Dom finns nog kvar, vore kul att se mer.
Tack för era ord här!
(hade lite "bråttom" för att 40 hade läst o ingen kommenterat)
som jag skrev har jag inte en aning om hur jag ska ställa bländare o de här, men jag testar vidare för nya resultat. Tack för tipsen.
Kul att ni gillade bilderna, tyckte själv dom vart lite "ovanliga" o rätt hyfsade ändå för en nybörjare.
Jo, och så klart, om du ska ta med lång tid ska kameran sitta på stativ. Jag tycker att dina bilder är mycket fina; förslagen gäller ju att jobba mer med samma motiv.
Jag tror att de vinner lite på ett något lägre ISO-värde också. På stativ kan man ta med lång slutartid, så det borde inte vara något problem att köra med exempelvis ISO 100 och bländare 8. Man kan experimentera med en reflektor också, gärna skrynklad folie på en pappskiva, eller bara en fickspegel för att ge någon liten glansdager så att vattendroppen framträder bättre.
ok, har inget stativ, men får testa vidare. men lägre iso, 100 är inte det det lägsta, eller det kanske går att ställa in lägre, vad vet jag…än. haft kameran några veckor bara o har inte lärt mig vad alla knappar är till. (manual på eng)
någon mer som tycker något?? alltid kul att få höra, bra eller dåligt….
puttar lite…