Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 509 ggr
[Chamisia]
0

Objektivet bakochfram

Kalla mig gärna korkad :D. Men hur fasan gör man? Jag har en reverseringsring.

[Chamisia]
0

Inte konstigt att det inte funkar, dom har skickat fel grej! Nu är jag sur :p.

[Chamisia]
0

För det finns ingen "platta" att fästa kameran i likosm, det är en adapter ring eller ngåot. Usch!

[cocuyo]
0

Det finns två sorters sådana ringar, och du kanske har en med en filtergänga åt varje håll. I så fall är den till för att sätta ett objektiv som en försättslins på ett annat objektiv. Det funkar hyggligt på objektiv med lång brännvidd, men brukar inte ge skärpa mer än i mitten och kommer troligen att vinjettera, men det kan man ju skära bort.

Ringen som du vill ha ska tydligen ha en ovjektivfattning åt ena hållet och en filtergänga åt andra hållet, så att du kan sätta gluggen bakochfram på en bälg eller en trave mellanringar. För att du ska ha full nytta av en sådan bör du använda bälg.

Man brukar inte kunna komma längre bort än omkring fem centimeter med ett omvänt objektiv på bälg, och bäst resultat får man med normalobjektiv, det lämpar sig inte så bra för andra typer av objektiv. Det korta avståndet gör att man lätt skuggar det man ska fografera. Eftersom man också behöver liten bländaröppning för att få hyggligt skärpedjup och det långa utdraget minskar ljusstyrkan hos objektivet, kan det vara bra att ha ett par hållare för blixtar vid sidan av objektivet. Sedan får man pröva sig fram med olika bländaröppningar och ISO-tal för att få bästa exponering.

[Chamisia]
0

Jo jag har kommit fram att det här är en sån ring där man fäster två objektiv i varandra. Den heter "macro coupler ring 58 mm - 58 mm". Men ska ringa och prata med dom imiorn, så jag får det rätta :).

[Chamisia]
0

Jo jag har kommit fram att det här är en sån ring där man fäster två objektiv i varandra. Den heter "macro coupler ring 58 mm - 58 mm". Men ska ringa och prata med dom imiorn, så jag får det rätta :).

[mingdie]
0

Cocuyo har skrivit ganska utförligt och det enda jag vill tillägga är att en ringblixt är ett bra alternativ för den här sortens fotografering.

[daytona]
0

#3 för en ny…Fundersam..men när något vinjetterar…va e det??

The-Photo
0

jag körde utan ring helt innan jag skaffade ett makroobjektiv.

[cocuyo]
0

Vinjetterar betyder att bilden blir mörk i hörnen, kanske helt svart, eftersom objektivet inte täcker hela ytan på sensorn.

[daytona]
0

ahaaaa ok tack Cool