Vad för kamera?
Vilken kamera ska man andvända? Eler rättare sagt, vilken kamera är bäst?
Jag brukar fota kaniner så det är viktigt att de kan ta närbild + att det inte blir suddigt om kaninen hoppar osv.
Viken kamera rekomenderar du och hur mkt kostar den? Måste man ha systemkamera för att det ska bli bra bilder?
-' Rebecca Johansson
Man behöver inte ha en systemkamera för att det skall bli bra bilder.
Det som är viktigt är att du har en kamera som klarar korta slutartider (och gärna vid lite dåligt ljus, som det kanske är när man fotograferar kaniner - i alla fall inomhus).
Det finns idag ett stort antal kameror att välja på och vilket märke man skall välja är oftast egentligen bara en smaksak, vad som passar ens händer i storlek, plånbok i kostnad och även kanske vad man gillar menyer osv.
Jag har en Canon Powershot S3 IS (finns S5 också som är nyare), med den kan jag zooma upp till 12x (motsvarande 432 mm på ett objektiv till systemkamera). Det finns fler Canonmodeller som är bra, men även andra kameramärken som Nikon, Pentax, Sony mfl.
Det räcker alltså med en kompaktkamera - men du skall helst ha möjlighet att själv kunna påverka slutartid, bländare mm.
Om du söker på "köpa kamera" eller på olika kameramärken här på forumet kommer du att få upp många bra och intressanta trådar med förslag på olika kameror.
Och fråga om du undrar något mer så skall jag eller kanske någon annan försöka svara.
mvh Martin