Fota i dåligt väder?
Jag undrar vad jag gör fel när jag ska fota i dåligt väder och i dåligt ljus, för bilderna blir ofta suddiga…
Jag har en Olympus Camedia C-740 Ultra Zoom.
Så länge det är sol och fint ute tycker jag att det går att få rätt bra bilder, men så fort det blir halvmörkt eller halvdåligt väder börjar kameran "skrika efter ljus" (det blinkar en liten symbol och den tar inte kort förrän kanske 5:e försöket jag trycker på knappen), och då blir det garanterat inga bra bilder.
Har provat fota med blixt, men jag kanske använder den på fel sätt för jag tycker att den "lyser upp" på fel ställe och ger en mörk bakgrund så att det ser ut som att det är mitt i natten…blir då även självlysande ögon.
Inomhus är lite samma sak, men där går det att få hyfsade bilder så länge objektet är helt och hållet stilla (fotar oftast djur) och det inte är för mörkt…men så fort t.ex. hunden rör på tassen blir den suddig…även om jag har på "rörelse".
Bifogar bild med två galopperande hästar fotade med samma kamera. Första bilden tagen i fint väder med strålande sol, andra bilden tagen på kvällen när det var på väg att bli mörkt och det dessutom regnade lite. Även fast inte den första bilden heller är "perfekt" så tycker jag åtminstone att det är stor skillnad.
Hur ska jag göra?? 

Hittade detta om din kamera
"My Mode" is a feature that I wish more cameras had. This mode allows you to store your favorite settings for easy retrieval. For me, that's SHQ, ISO 100, no flash, with all other settings normal. The C-740 can store four different sets of settings in My Mode.
Där skulle du kunna testa att ställa in ett högre iso(ljuskänslighet)tal och och på sätt kunna ställa in snabbare slutartid och om du exprimenterar en mulen dag å sedan får de att funka ja då har du sedan inställningarna färdig sedan under my mode .
mvh/bjorsa
Hej Jennie. Verkar som om du har en liknande kamera som jag har. Jag har Olympus C770 så det kan inte vara så stor skillnad på dom (tror jag). Det finns rätt många finesser på kamerorna som man nästan är tvungen att experimentera och testa. Själv hade jag min kamera nästan alltid på Auto-inställningen men sakteliga börjar jag testa mig fram. Har aldrig t.ex. tagit bilder i mörker tidigare men i tisdags testade jag och ett resultat ser du på bilden jag laddar ner. Fortsätt testa så ska du se att det fixar sig.
Jennie, det verkar som att det är slutartiderna som blir för långa på din kamera när det är dåligt väder (eller egentligen, sämre ljus än vid bra väder).
"Bra väder"-bilden har ju härliga färger, men jag måste säga att jag gillar skarpt även "Dåligt väder"-bilden, härlig fartkänsla i bilden!
Kan tyvärr inget om just din kamera, men som bjorsa och kristinah säger så kanske det går att experimentera med iso-tal och andra inställningar än "auto"?
mvh Martin

Prova med att ställa om kameran till tidsautomatik. Ha en inställning på 1/500 s eller högre om du vill frysa en bild.
Hälsningar
Robert
Tack för svaren! 
Men hur 17 ställer man in alla dessa saker; iso, slutartider och tidsautomatik? Och går det verkligen att göra det på en sån här ganska oavancerad kamera, och hur gör man det isf?
(Menar ni att jag måste sätta mig och kika i manualen nu?
)
Eftersom du har en Olympus så måste jag tyvärr säga att du behöver en bra blixt för att få bra bilder i dåligt väder. Generellt ger dessa kameror fantastiska bilder i bra väder, vid låga ISO-tal och mycket sämre resultat vid höga, dvs vad som behövs inomhus och vid sämre väder.
Jag har själv en C770 och jag försöker alltid att fota ISO 64 och går inte det öka till 100, efter det blir det för brusigt. Bruset kan man dock ta bort med olika programvaror efteråt, men det blir aldrig lika bra som vid låga ISO-tal.
Ditt problem beror alltså på att kameran behöver längre slutartider när det är sämre väder och då måste du hålla kameran still en längre tid. Detta är mycket svårt när du är ”längst ut” på zoomen, vilket jag gissar att du många gånger är när du fotar dina hästar.
Alltså, vid dåligt väder, gå närmare så att du inte behöver så ”mycket zoom”, skaffa ett stativ så att du kan hålla kameran still (och hoppas att hästen också står still), skaffa en extern blixt om det går till din modell.
Alternativet är att skaffa en kamera som ger hyfsade bilder vid höga ISO-tal som en Fuiji eller i andra hand en Canon, men då tappar du de fina bilderna vid fint väder. Allt handlar alltså om val, ingen kamera är bäst på allt.
Mvh/gurin
#0: Jennie, den vackertväderbild är fin men jag tycker din dåligtväderbild också har väldigt mycket potential. Jag ser att du panorerat när du tagit bilden och du har gjort det väldigt bra. Den ser ju ut att vara väldigt skarp och det är inte lätt. Att benen är ett gytter ger bara en härlig fartkänsla. Bra fångat!
#7 Tack för det. Jag är själv ganska nöjd med resultatet. Det var första ggn jag fotade i mörker men det var absolut inte sista ggn.
#0: Du tar bra bilder. Du skulle nog ha hjälp av en bättre kamera eftersom du verkar gå på gränsen för vad den där kameran klarar av. Det finns systemkameror som börjar bli rätt billiga. Du kanske kan hoppas att tomten är extra snäll? :-)
Vänliga hälsningar
Niklas