Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 1094 ggr
Robert
0

Kervo å

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kervo å rinner igenom Dickursby i Vanda, Finland. Här tillbringade jag några timmar på förmiddagen tillsammans med min yngsta dotter, och vi försökte ta några bra bilder på den å som rinner intill Dickursby färgfabrik.

I närheten finns det ett vetenskapscentrum som är populärt och besöksvärt, Heureka. Namnet är hämtat från grekiskan.

Du får hemskt gärna kommentera bilderna och lämna förslag på förbättringar eller nämna vad du tycker är dåligt.

Hälsningar

Robert

Robert
0

Heureka vetenskapscentrum.

Robert
0

Den här bilden tog jag under en bro och har endast beskurit den något.

Robert
0

Det ser nästan ut som om pinnarna stöttar upp en mur.

Robert
0

Jag exprimenterade med lite olika slutartider. Den här och nedanstående bild är tagen i riktning mot solen. Som tur var så låg solen i moln för tillfället.

Robert
0

Efter den här bilden dök solen fram igen.

Robert
0

Kraftigt beskuren bild, så det blev bara en detalj från murkanten där vattnet rinner över.

Robert
0

Alla bilderna har jag tagit i RAW-format. Väl hemma har jag öppnat dom i RawShooter essentials 2005, och i programmet justerat vitbalansen, konverterat bilderna sedan till jpg-format, justerat nivåer lite i Photoshop för att ta bort gapen i histogrammet.

För övrigt har jag inte manipulerat bilderna något, men man kan tro det när man öppnar upp bifogat.

Hälsningar

Robert

babs67
0

Coola bilder killen, det tar sig :-) Min personliga favvo är nog nr 6. Vad kör du med för kamera?

Robert
0

Kul att det var någon som tyckte om bilderna, babs67!

Jag har tagit bilderna med min Nikon Coolpix 8800. Det är en kompaktkamera i all ära, nu switchar jag mycket till manuellt med kameran.

Förhoppningsvis får vi se lite av dina bilder här framöver, välkommen!

Hälsningar!

Robert

Tom
0

Förlåt Robert, jag är dålig på att kommentera dina bilder men jag är ett stort fan av dina foton!

Ha det bra!

Tom

Robert
0

Tom, det var snällt av dig! När jag går min utbildning och eftersträvar till att ta bättre bilder så är jag lyhörd för kommentarer.

Jag tror att de flesta vill ha sina bilder kommenterade på ett eller annat sätt.

Hälsningar

Robert

Robert
0

Idag återkom jag till Kervo å för att upptäcka att hösten är snart här.

Robert
0

Det blir fina färger, och härliga spegelbilder i vattnet.

Robert
0

Här en till höstbild…

Staffan
0

Fina bilder Robert - ser ut att vara en rofylld plats. 

Med lite fusk kan man (som du vet) få ett extra "tryck" i färgerna, även om de dova tonerna också passar bra så här på höstkanten. Bifogar en bild för att man ska kunna jämföra skillnaden mot bild #13.

// staffan

Robert
0

Staffan, det var bättre. Jag hade tryckt upp rätt mycket förut, men så tyckte jag det såg tillgjort ut.

Tack för kommentaren!

Robert

Staffan
0

Förr var jag allergisk mot just redigering av fotografier i efterhand men i takt med att min vardag mer och mer flyttades ut på Internet släppte jag det. Detsamma gällde min aversion mot digitalkameror… :)

// staffan

humlebaek
0

Wow så fina bilder alla har, kände att jag ville vara med o visa en bild som jag tycker blev väldigt bra, den e tagen med en Canon A80 och stället var klippan. Tycker färgerna blev väldigt bra i kontrasten till bron.

Robert
0

humlebaek, jättkul att du har lagt upp en bild här, välkommen!

Det var en fin bild som du delar med dig, och det jag gillar med bilden är att ljuset faller in på ett fint sätt, det blir som några upplysta punkter i bild. Fint jobbat!

Hälsningar

Robert