Rotera bilder i XP's Image viewer - försämring?
Om jag dubbeklickar på en jpg-bild på min dator så öppnas den automatiskt i XP's "Picture and Fax viewer" (tror det är standard).
Om jag där väljer att rotera den så minskar även storleken på filen!??! Någon som vet om det sker någon försämring av bilden om man gör på detta sätt - gentemot att öppna den i PS och göra det där?
Jag använder oftast PS men ibland är det smidigt att skumma igenom bilderna direkt i utforskaren och då visas ju en del bilder fel.
SKulle göra det (rotera en bild där häromdagen), men fick då varningsmeddelande att bildkvaliten även skulle förämras. Kanske har någon gjort samma sak tidigare på din dator, och klickat i att "visa inte detta meddelande fler gånger"?
Tror dock bara det görs på större bilder, och inte om de redan är små i sig.
Har dock valt Elements som standardprogram för bildöppning, så det får bli rotation där istället.
En sak jag har märkt är dock att när jag ändrar en bild i Photoshop så försvinner exif-informationen från bilden. Någon som vet om det går att fixa så den stannar kvar?
mvh Martin
#0 Jag har märkt att det bara händer på vissa bilder. Jar får också ett varnings medelande. Kan det bero på storleken av bilden?
#1 Jag tror att du kan förlora Exif info om du komprimerar bilden för mycket. Annars kan det vara så att den fortfarande är där men har gömt sig. När jag har sparat mina bilder som Jpeg kan jag inte se Exif längre men när jag laddar ner bilderna till mitt album på Photobucket så kan jag se Exif info igen.
Hälsningar
Eddie

Ju mer du roterar bilden med denna metod så förämras bild-kvaliten. Testa förminska en bild till 200x och rotera den sedan ett antal gånger så kommer du att se en stor skillnad på kvaliten.
Det har pågått en disskution om just det ämnet. JPG förlorar kvalite varje gång du redigerar någonting i bilden. Problemet är nog att windows gör lite väl mycket skillnar mot vad det gör om man använder t.ex photoshop. Här finns en artikel om detta, länk.
Exif informationen försvinner i photoshop om du öppnar ett nytt dokument och klistrar in bilden för redigering i det. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson

Jag har också fått möjlighet att börja arbeta i RAW nu och tar nu också endast sånna bilder. Men jag har fortfarande kvar tusentals utav minna gammla .jpg filer från min äldre digitalkamera som inte stödde RAW fotografering. Blir så arg på folk som tittar på minna bilder och roterar de som är snea med hjälp utav windows visnings-program. :-)
Vänliga hälsningar
- Jim Johansson