Vad har jag gjort för fel?
Vet inte vad du har för möjligheter med din kamera men du måste ha kortare slutartid. Desto ljusare bild, desto kortare slutartid kan du ha. På rörliga motiv så försöker jag att iaf ha 1/500-dels sekund, gärna ännu kortare om det går.
För det första så börjar du med att inte stå mot ljuset, vilket du gjorde ;)
Sen kan det bli jätte häftigt om du tar kortet från sidan isället för att stå framför honom=)
Sen vet jag inte riktigt vad för slags kamera du har så det är inte lätt att hjälpa =()
Här är en bild som jag tog på min råtta när han försökte sätta sig på ett löv.

Rörelseoskärpan är nog att slutartiden är för lång som #1 skriver och ställer du om den till snabbare så får du nog använda blixt så jag skulle prova att köra med snabbaste slutartiden och blixt å sedan testa att få den att fånga snören i luften ovanför kamerans blickomfång så att inte snöret hamnar i bilden .
mvh/bjorsa

Exponering utav en bild handlar sällan om vilken kamera man har. Tid och bländare är densamma för alla kameror för att få samma exponering.
Det du har fått är en rörelseoskärpa, din kamera har inte lyckats frysa en aktiv katt. För att frysa Joppe så har du tre alternativ.
1), be Joppe sitta lungt.
2) använda blixt, du kan ha lång slutartid men fryser hans rörelse med blixten
3) öka ISO-talet för att få en ljuskänsligare kamera och därmed kunna använda en kortare slutartid
Hälsningar
Robert

Det var inte meningen att Joppe skulle sitta lugnt, jag försökte faktiskt fånga honom då han hoppade. Gissa hur roligt vi hade och trots att bilden blev som den blev skrattade vi så tårarna rann. Vi hade jätteroligt. Skall nog experimentera med hopp-Joppe flera ggr, jag SKA ha en bra bild på honom. Tack för tipsen alla 

Vem är det som är sån att man tror att en aktiv kattunge ska sitta still ,sen var det meningen att hon skulle få honom att hoppa som hon sa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

fusk =(

#7 Jag riktig fusk =( Men jag har en fråga , när man ska ta foton i ridhus t.ex på en hopptävling så vill jag gärna ha en bra bild när en häst är påväg över ett hinder . Jag fotade förut och höll kameran stilla oså , men bilden blev suddig ialla fall ! Och blixt får man ju inte ha .. Finns det någon ting man kan göra ? Tacksam för svar !
Älskar_hästar >> Det bästa är nog att skaffa en kamera med högt ISO tal, ISO1600 eller hellst mer Fota med 1/400-1/500s slutare och ljusa upp extra i Photoshop.
Någon annan som kanske har bättre tipps? =)
#10 ridhus är ofta svåra att fota i för de är så mörka. kan hjälpa med 2.8 eller 1.8 objektiv samt högt iso-tal.
#10: Att få skarpa fina bilder i ett mörkt ridhus kan vara svårt även om man har dyr utrustning.
Kameran kräver en viss mängd ljus för att skapa bilden och är inte belysningen tillräcklig så måste den antingen släppa in ljus under lång tid eller förstärka det lilla ljus den får.
Om den släpper in ljus under lång tid (lång exponeringstid) kommer saker att bli suddiga eftersom saker hinner röra på sig.
Om den förstärker det lilla ljuset den får (öka känsligheten, ISO-värdet) så kan jag hålla exponeringstiden nere. Nackdelarna med detta är det så kallade bruset. Vid god belysning kanske en pixel träffas av ett hundratal "ljusknippen" och pixeln bredvid träffas av nästan lika många. Vid SVAG belysning kanske en pixel träffas av 2 ljusknippen och pixeln bredvid inte får någon alls. När denna signal sedan förstärks 100 gånger så kommer den första pixeln att tro att den träffats 200 gånger medan den bredvid inte fått något. (mycket förenklat tänkt). ISO brukar jag bara använda i nödfall.
Ett trick du kan använda och om du vill experimentera är att panorera. Du använder den långa exponeringstiden men följer ditt motiv med kameran. Om du har tur/är skicklig så kommer stora delar av hästen att vara skarpa medan bakgrunden blir suddig. Ofta blir det bättre om hästen är skarp och hindret är suddigt om du inte är hinderfetischist :-)
#7: Ett tips. Tre utropstecken räcker ofta långt. Vanligtvis räcker det med ett utropstecken för att berätta att den här meningen är förstärkt. Tre stycken visar att man verkligen skriker. Du har använt dig av 84 stycken i din mening. OM man väljer att använda så många tecken kommer det att gå inflation i utropstecken och slutligen måste man kanske använda sig av 50 utropstecken i varje meninge bara för att visa att man inte viskar.
Mitt förslag för att man ska slippa räkna utropstecken:
(jag viskar.)
Jag pratar normalt.
Jag pratar normalt men med en förstärkning!
Det börjar bli allvarligt!
Nu är jag verkligen upprörd!!!
NU SKRIKER JAG!
NU SKRIKER JAG VERKLIGEN!!
NU KOMMER JAG SNART ATT EXPLODERA!!!
;-)
Du glömde en…
(nu har jag skrikigt så högt att jag bara kan viska!!!!!)

Borttagen dubbelpost
Går lite lättare med min,men han är 9 år.