Hästfotografi
Jag ville skapa en ny tråd med just hästbilder. Skulle tycka det var kul att se och ta del av andras hästfotografier.
Jag la med en bild på en hingst som stojar i vattnet. Jag själv stod jag med vatten upp till låren när jag tog bilden, stackars mina jeans.. men vad gör man inte för en riktigt bra bild.

Jag tycker att det var en jättefin bild. Det är en sak som jag har funderat över ett tag. Hur får man tillfälle att ta en sån bild? jag menar först och främst så är ju hästen lös, sen så är den i vatten osv. hur kan många av er här på iFokus ta så annorlunda bilder, med annorlunda bakgrunder och förhållanden osv.
Ostberg, är det en häst som du känner igen, eller?

Som gammal hästtjej så tycker jag fotot är helt underbar… minns mina simturer med mina häster. Bra foto visar att hästen gillar vatten och lugn bakgrund. //Kristin
#1 Denna bild är tagen på bassholmen. Bassholmen är en Ö med fria stränder och skogar, där är det hingstläger på sommrarna och då går flera hingstar (20-40st, olika) lösa på ön tillsammans. Vi bor i närheten på sommrarna och vi har egen båt, så vi åker dit ibland. För det mesta brukar jag ringa/mejla stuterier & stall runnt i västra götaland för att fråga om dom är intresserade av att få sina hästar fotograferade.
Lade med en bild där du kan se ett par av hingstarna. Även den här bilden stod jag ute i vattnet och tog.

Vilka fina bilder du har tagit :D
Du är verkligen duktig Elin, en riktig natur begåvning ;)

glömde skriva- han heter Toddan och stod vid min kusins sommarstuga i Hudiksvall

Vad är det för skillnad på staketen bakom hästen i bild #6 & #9? Jag tycker det är staket lite här och där på bilderna. vilket väl är helt naturligt eftersom hästar oftast vistas i hage.
Mvh Bengan

#0, ostberg, tjusigt, gillar poseringen.
Hälsningar
Robert

gillade #20 den ser så rolig ut :P söta hästar
#26 Okey :) Tyckte det var lite konstig beskärning på bilden. Hade gäran sett hela mulen och båda öronen.
http://www.regret-nothing.com
#28 Bilden är så, han kom för nära… =P
Jaa, jag ser det :)
http://www.regret-nothing.com

#34 den var fräck!

#36 jättefin bild, hade blivit än mer perfekt om det närmsta benparet hade haft det bortres läge.

#40 Rolig bild, men varför denna hemska neongröna vinjetten?
Här kommer två bilder på min älskade Wind of Fields när hon rullar sig i hagen :)
Nikon D50
18-50mm
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Och här travar hon förbi mig, påväg till grinden ut ur hagen. Väldigt hastigt tagen bild, hann inte tänka på så mycket vad gäller vinkel, nivå, bakgrund och komposition. Fin är hon iallafall!
Nikon D50
18-50mm

#44 JA!

#44 ångrar mig och gillar den första travbilden bättre trots att benparet är mer rätt i andra bilden. Tycker den första hade renare bakgrund, det var fint att kusken tittar mot dig och bilden är rakare, den andra ser ut att trava i backe…

#49, läcker. Bra ögonkontakt och bra öronposition. Härligt med svartvitt. Hästen i bakgrunden kunde ha bytts ut av ett träd eller något annat. Just nu är det lite störande tycker jag, men jag tror det skulle kännas lite tomt & "öppet" om det inte var någonting alls bakom hästen. Bra jobbat!
Anna
När jag ändå är på G kan jag ju passa på att visa denna. Vad tycker ni? Jag ville få en lite "sorglig" känsla över bilden trots att hästen har öronen framåt och tycker att oskärpan är charmig. Har jag fel?
Canon S3 IS (min f.d kompaktkamera)
Eller den här?
Wind of Field's öga. Ganska nytagen, gillar reflektionen men är inte säker på beskärningen och kanske att den är lite ljus till vänster vid den tomma ytan?
Nikon D50 med 18-50mm
#51 tycker det är synd att mulen är så jättenära kanten.
Jag vill ha jättemycket, massor av konstruktiv kritik, för det är något jag verkligen brinner för!

#68 Hade velat se hela öronen. Den den svarta hinken i förgrunden kunde också ha flyttats på. Härlig sommarbild för övrigt.
MVH Anna Attlid

aa blev en liten miss där :P tack.

#72 snyggare bild utan grimma… ett tips bara

#74 Tycker att bilden blev snyggare med grimma. Den blev mer intressant då tycker jag.
#79 håller med. Eftersom den har en rätt klar färg lyser den upp bilden lite enligt mig. I vissa fall ser jag grimmor/träns mer som en dekoration av bilden än som ett störande objekt.

jag är inte så bra fotograf men tänkte ändå ta med några bilder på våra hästar. Sen vet jag inte hur man regiskerar bilder heller :S men jaja..
denna bilden är på vårt föl vi hade i somras efter Sambesi. och då fölets mamma Flippan som är ett halvblod. båda tittar på min syster som rider på åkern brevid 
#97 Trevliga färger och kontraster och en fin bakgrund. Skulle gärna vilja se hela hästen eller att du beskar bilden så att endast huvudet och halsen är med.
Hälsa Robin och lycka till med fotografdrömmarna, vi är två om dem :)
Emelie

Elin, din första bild med hingsten var mkt fin :) Bakgrunden var dock lite överexponerad tycker jag. Annars var den jättefin, du har fångat stunden perfekt.

Jättefin Emelie! :D
Jag tycker att bilden är superfin
Det ser nästan ut som om fölet ska gnaga i sig halvblodets mule. :D
Tyx om denna vackra ponny då? :D

Och här är en dagsfärsk bild på min lilla Wilda som stegrar sig i hagen.
Nikon D50, Tamron 70-300/4-5,6
110# shit va fin bild den gillade jag skarpt.
Var och fotograferade islandshästar idag, de busade och stojade väldigt mycket men eftersom mitt teleobjektiv är på lagning så kom jag inte tillräckligt nära, hästarna såg mer ut som avlägsna prickar.
Bifogar en av dagens bilder, tycker färgerna är mysiga och rogivande, jag satt fokusen så att baken bllev oskarp med flit så blicken glider förbi och fastnar på huvudet. Vet inte om det blir så, men det var iaf tanken ;)
Emelie
#111 Tack så mycket!
Även jag var och fotograferade idag igen, fick en del bra bilder trots väldigt dåligt väder. Här är två exempel. :)
Första bilden: Windy springer i snön. Gillar själv vit häst mot vit snö, även om hon är lite smutsgul.
Nikon D50, Tamron 70-300/4-5,6
MVH Anna Attlid
Och en bild där Wilda springer hon också. Gillar farten i bilden och snön som skvätter upp vid bakbenen.
// Anna
haha, alla sluta skriva när jag kom :P
Kanske för att du postar så många inlägg i samma tråd…

Ahapp jag ser iaf några fler än jag posta rätt många bilder.. men men
#122 jättehärlig bild verkligen! Underbar häst dessutom, sett andra fina foton du tagit av den.
#123 Hur många och hur genomtänkta svar får de då?

Till b.la Ostberg och Attlid - Hur får ni en sån där "ikon" där det står t.ex erat namn på ? För jag antar att ni knappast sitter och gör sånna på varje bild lr? ;)
Mvh Erica

#130 sök på "Så här gör du din egen loggo" så finns beskrivningen där, lycka till
mvh cecilia

#137 Vilken härlig sommarbild. Ren och fin bakgrund, lagom mycket skärpedjup (bra skärpa dessutom) fint uttryck hos hästen och vackra färger. Det enda jag tycker är jobbigt är att bilden lutar så pass mycket. Lätt att vinkla rätt igen dock. :) Tog mig friheten faktiskt.
Vad har du för kamera? Är det din häst? Väldigt vacker.
MVH Anna Attlid
Eftersom jag (tyvärr) nästan aldrig får tillfället att fota hästar (vilket är mycket synd, eftersom jag är en hästtokig typ) i frihet eller på tävling, så har jag inte så stort hästarkiv. Men här kommer en bild
#140 Nu låter jag säkert gnällig, men varför lägga upp en hästbild på ett seriöst fotoforum som man inte ens själv anser är bra? Nej lägg upp bilder ni vill ha kritik på eller inga alls. Även om han var söt… Visa upp hästar kan man göra på ridsport.ifokus.se.
MVH Anna

#141 Jag anser inte att den är dålig, tycker mycket om den, ville bara säga att jag visste om de "skavankerna". Och jag vill jättegärna ha kritik, det är välkommet :)

Hejsan! först o främst vill jag bara säga till Ostberg, underbara bilder! har sett bilderna på din hemsida och de är alla fantastiska! Själv håller jag på o tjatar på min otroligt långsamma bror att han ska fixa en hemsida åt mig. Fotar o ritar mkt så tycker det skulle vara kul o visa vad jag har gjort :) hur som helst, här kommer en bild på Lenny (han har ett mkt mer komplicerat namn, men Lenny funkar utmärkt!)

138# tack så mkt :D Joo, men dte e inte lätt att hålla kameran rak ;D
143# Naaw, tack :D

153# Ommga va cool :D

Ingen som kan kommentera min bild? inlägg #142 :)

Jag tycker jättemycket om den, just att solen lyser så fint på hästen som står så sött vid trädet :) Men som du sa lite sne ;P

#168 - Fin bild! Själv tycker jag att det hade blivit finare ifall hästen inte hade huvudet ner i gräset. Men jag vet, det är svårt att styra hästen ;)
Mvh Erica
Alla hästfotografer kan känna sig välkomna in på www.hastfoto.ifokus.se som Jaqueline startat upp (äntligen!). =) Sajten är inte lanserad ännu men medlemmar som postar inlägg är välkomna enligt Jaqueline, sajtvärden!

Ojojoj det var en gammal tråd. Gick igenom mina foton jag lagt ut, haha, de var verkligen inga bra foton ;) Tänk vad man utvecklas!
Ni alla är välkomna in på www.hastfoto.ifokus.se!

Trist bild. Dålig tekniskt kvalitet och halva huvudet borta. Forumet "hästfoto" finns för er som bara plåtar hästar.

#177 Tack för kritiken. Själv tycker jag inte att bilden är tråkig men kvaliteten är någorlunda dålig. :P Jag vet, jag är med där.
Ostberg: Du fotograferar helt underbara bilder <3
Ostberg: Vad fina bilder du får! :) Vilken kamera har du? :P *nyfiken*
Btw måste man ha egen båt för att komma ut till den ön vid Bassholmen som du berättade om? x)
Det är inte kameran som gör fotografen.

Nej jag vet att inte kameran 'gör fotografen' jag bara undrade vad för sorts kamera hon har :S
På något sätt gillar jag bilden, på ett sätt inte. Fölet ser så härligt och fridfullt ut. Men det hade blivit bättre om du hade gått ner på fölets nivå så att du är i ögonhöjd med det. Men jag har också tagit hundratals bilder sådär ovanför. Det gör så mkt att gå ner i ögonhöjd. Något att tänka på till nästa gång. ;) Men annars ganska fin :)

#186 den bilden föll jag för :>
fick mej att tänka på indianer vet inte varför. riktigt fin bild iaf :)

(