Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1447 ggr
[HeartQueen]
0

Nikon för nybörjare och canon för proffs?

hejsan.

jag har hört från många att Nikon är ett bra märke att börja med och att canon är för lite mer proffs fotografer. är detta sant? vad tycker ni?

jag perosnligen tycker inte att det verkar vara såå stor skillnad mellan dem.

gurin
0

Nej, det är inte sant och det finns fler kameratillverkare. Ett proffs utmärks inte av vilken kamera som han/hon använder utan av han/hon klarar av att leverera de bilder han/hon är kontrakterad att ta.

mvh/gurin

Mandrakonian
0

Proffs blir man aldrig , det finns alltid någon som är bättre ! Kameran är ett verktyg bara, det är du själv som väljer det som är intressant för ögat :-)

Buick
0

Jag har en Nikon D40 som jag är jättenöjd med, lättanvänd och så.

[HeartQueen]
0

jag menar att folk säger att nikon är en mer lättanvändlig kamera som är bättre för nybörjare än canon..

[mingdie]
0

Vilka är dessa folk? Båda kamera märken är lika lätt att använda. 

Det spelar ingen roll om du köper en Canon 450 eller Nikon D40, båda är lika lätta/svåra att använda.

#2 Jag förstår vad du menar men proffs (professionell) för mig betyder att du tar foton som yrke och då finns det massor.

gurin
0

Vad är en lättare kamera att använda? Köper du en systemkamera vill du kunna ställa in bländare, slutare, Vitbalans och ISO samt kunna byta objektiv. Detta kan du göra på alla systemkameror och du måste i vilket fall lära dig hur just din kamera hanterar olika ljussituationer tillsammans med de objektiv just du har. Poängen är att det är du som tar kontroll över hur bilden tas, inte kamerans automatik.

Knapparna sitter på olika ställen och menyerna ser olika ut. De spelar ingen roll när du väl lärt dig dem. De är alltså varken lättare eller svårare, möjligen är vissa kameror bekvämare än andra, men detta beror på hur du använder kameran, hur stora händer du har och vilket öga du använder för titta genom sökaren.

Vill du har den minsta kameran, med de minsta objektiven köp en Olympus E420 med de två kitzoomobjektiven. Den är med sina två objektiv deffinitivt lättare än motsvarande  Canon och Nikon med sina objektiv.

Den bästa kameran är den du har med dig när du upptäcker ett motiv du vill fotografera. Storlek eller väderskydd kanske är viktigare för dig än kornighet vid höga iso-tal eller flest pixlar på störst sensoryta. Eller är det kanske så att det viktigaste är att det finns en mängd bra begagnade fasta objektiv som du kan söka på loppisar, blocket eller som din farfar har och som du kan få.

Om du går ut på gatan för att fotografer folk så kommer många av dem att springa sin väg om du står där med en Nikon D3 och ett teleobjektiv, men har du en Pentax med ett litet fast objektiv får du inte mer uppmärksamhet än om du skulle ha fotat med en mobiltelefon. 

Gå nu ned till närmaste fotobutik och kläm på hus och objektiv. Bry dig inte ett dyft om vad försäljaren rekommenderar utan gå på egen känsla. Alla DSLR som sålts de senaste tre åren är bra, tar bra bilder och duger att skriva ut stora bilder med. Det räcker långt med fem "bra" megapixlar.

Har du specialbehov så finns det kameror för de behoven okså, men gäller det utomhusfotografering i bra väder så duger alla kameror.

Den som eventuellt vill köpa bilder av dig bryr sig bara om bilden inte om din utrustning. Jag publicerade nyligen ett antal bilder och i tryckt skick kan inte jag se skillnad mellan dem som är tagna med min Olympus C770 och mina Olympus E500 och E330. De som var tagna med den gamla "10xzoomaren" var dessutom inte ens tagna i högsta jpg-kvalitet några tagna  i absolut mörker nere i en gruva med hjälp av den inbyggda lilla "skit-blixten" och en ficklampa.

mvh/gurin

[HeartQueen]
0

oki då har jag alltså fått bekräftat att ryktena inte är sanna. tack så mycket! :)

Zpookey
0

Jag var nybörjare när jag köpte min Canon EOS350D och min kompis var nybörjare när han köpte sin Nikon D70….
Jag har avancerat och blivit lite mer professionell medan han är kvar på nybörjarstadiet. Allt har att göra med intresse…och jag tror att att situationen hade varit likadan om vi hade bytt kameror från början. Anledningen till att jag valde Canon är dels för att de tillverkar sina egna sensorchip medan Nikon köper sina av sony…samt att där finns mycket fler objektiv att välja på när det gäller Canon. Sedan jag köpte min 350D så har jag även köpt en 400D och vill sig allt väl så har jag en 1Ds Mark 3 innan sommaren…och då kan jag på fullo börja arbeta professionellt….men som sagt…hade jag börjat med Nikon istället så hade det varit deras flaggskepp som hade hägrat för mig istället.
Allt är vad man gör det till….köp den du trivs med. Nikon ligger lite bättre i handen än Canon som standard eftersom att Nikons är lite större….men med ett batterigrepp på Canonkamerorna så blir den riktigt robust med alla reglage tillgängliga även när man tar stående motiv….
Så ge dig ut till fotoaffärer och be att få klämma och känna på dom (kamerorna alltså) inte personalen.Räcka ut tungan