Batterier: Canon EOS 300D
Jag hade tänkt utöka min kunskap om batterier, vilken just nu är lika med noll. Mina batterier till Canon EOS 300D håller inte mycket längre än en och en halv timme när jag aktivt fotograferar och INTE kollar igenom bilderna. Det är lite problematiskt när jag skall stå på ridbanan 3 tre timmar i steck med ena batteriet på laddning. Kan man få batterier som håller längre eller måste jag köpa fler likadana?

Putt?
Köp en bättre kamera…
Inte direkt menat som mobbning, men som en liten notering bara.
300D modellen använder ett uselt litet batteri avsett för rent hobby bruk. BP511A som 20D, 30D, 40D använder klarar lätt 1000 bilder per laddning. Sedan beror det ju också på en massa annat. Alla LI-jon celler har en livslängd på ett eller två år lite beroende på hur dom används. Liksom för BLY batterier mår dom bäst av att förvaras fullt laddade, så direkt när du kommer hem ladda fullt och ladda fullt igen innan nästa foto uppdrag.
Sedan så är ju dessa batterier också känsliga för kyla. så att då och då växla batteri och förvara det andra varmt (nära kroppen) så får du ut mycket mera energi totalt sett ur dina batterier. Växla med 30 minuters intervall så får du ut minst 50% fler bilder ur dina batterier vid temperaturer under 10 grader.
Det kan ju faktiskt också vara så att det är något fel på din kamera om den tömmer batterierna för fort.
Köp extrabatterier på tradera, billigt enkelt och praktiskt. Snömoset som Canon kör om att bara deras egna batterier fungera är bara snömos och protektionism, finns inget beelägg i verkligheten för det (det sitter samma battericeller i stort sett alla batteripackar Canon gör inga egna celler).
Det lät otroligt dåligt. Med min 10D tyckte jag att batteriet tog slut snabbt men då höll det mycket längre än ditt även om jag använde skärmen. Fick bekräftat av en som jobbar på Canon att batteriet var deras akilleshäl. Med min 5D så håller batteriet mycket längre men jag märker att de gamla batterierna tar slut snabbt. Har fått mycket sämre hållbarhet med tiden. Jag har flera batterier så jag har alltid flera reserv med mig.
Angående extrabatterier av annat märke så är det så att garantin inte gäller om du har använt batteri av annat ärke och kameran tar skada, men som andra har sagt till mig: "Hur ska Canon kunna bevisa att du haft piratbatterier?" MEN med min 5D satte jag i ett piratbatteri och det fastnade. Fick peta ut det med en sax (var i ett stall) och provade sätta i det igen - det fastnade igen. Sedan dess har jag bara använt Canonbatterier i den kameran. Så kanske fungerar det inte alltid med piratbatterier…
Det kanske inte är så dumt med AA-batterier iaf. Bara att köpa nästan var som helst om man inte har ett extra laddat med sig.
Nybliven K200D-ägare.

#2 Mycket möjligt att 300D-modellen tömmer batterierna snabbare än de nyare, men att köpa en nya kamera är inte aktuellt. Tack för alla tips!

#3 Ja, jag tycker också att de borde hålla länge tid… Dock är batterierna 5 år gamla och relativt väl använda så det är möjligt att det är dags att införskaffa nya. Tack för tipsen!
#4 Går AA-batterier verkligen att använda till min systemkamera?

#6 Det går använda ifall man har ett batterigrepp..
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson