Ingen? :/
Nikon D40 :)
Kanske skulle ställa frågan vilken systemkamera man inte ska rekommendera? Nuförtiden är alla likvärdiga ju.

Systemkameror från de som tillverkar kameror och inte typ TV, kamera och vitvaror.. Bättre med ett företag som bara tillverkar kameror.
Jag har precis köpt min Canon EOS 400D och jag kan rekomendera den starkt. Den är lättlärd och instruktionsboken är lätt att förstå (iallafall vad jag tycker)
Jag köpte min Olympus E-410 för ungefär 2 veckor sen. Jag rekommenderar den starkt! En underbar nybörjar systemkamera!
#4 Vad grundar du det på? Det var det dummaste jag hört på länge. Undrar vad alla Sonyägare har att säga om det.
#4 Ja, låt höra vad de "riktiga" kameratillverkarna har som uppenbarligen Sony saknar.
Räknas Canon som "riktiga" kameratillverkare när de även gör miniräknare och kopieringsmaskiner?

#7 Det är så JAG tycker, och jag har inte sagt att sony är oseriösa eller nåt.. Säger bara att jag tycker att det är bättre med såna som fokuserar sig på kameror.
#8 Visste inte ens att Canon gjorde miniräknare och kopieringsmaskiner.
Det finns ändå giltiga invändningar mot Sony. En av dem är att de i stället för att välja ett vanligt format för minnen har skapat sitt eget och att det för konsumenten betyder dyrare minnen än om man har exempelvis SD. Jag har själv haft en Sony, och jag var helt nöjd med resultatet som den gav. Däremot inte med just det där med minneskorten. Jag skaffade ett 256M minne när jag köpte den eftersom ett 512 var för dyrt. Priset för minneskort sjönk inte i takt med andra minnen, och det var ett av skälen till att jag inte valde Sony en gång till. Skillnaden i pris är inte lika stor nu, men fortfarande får man betydligt större minneskort i SD-format för lägre pris. Jag har gärna ett par extra kort och tycker inte att det är kul att betala extra bara för att man är låst till ett visst märke som håller priset uppe.
Nja Sonys systemkameror tar CF-kort vilka är både snabba och billiga.
Olympus XD-kort är dock en annan femma. Tur att de också tar CF.
mvh/gurin
#9 Ok, men på vilket sätt påverkar det Sony negativt? Om du inte har något vettigt argument så känns det ju mer som att det är något som du har hört från din pappa, än något som du har kommit fram till på egen hand.
Nu när du vet att Canon gör sådant, kan man se dem som "riktiga" kameratillverkare enligt dig då?
Vilka märken är det som är de "riktiga" tillverkarna enligt dig?
#9 Nä du visste inte att Canon gjorde miniräknare eller faxmaskiner eller röntgenutrustning och du vet antagligen inte att Nikon gör LCD/IC steppers och scanners och en massa andra produkter eller att Pentax är stora inom fiberoptikinstrument för läkarvården osv. Så om man skall satsa på en kamera från ett företag som bara tillverkar kameror vilken tycker du att man skall välja? Jag vill inte vara dum men om du skall ge råd till någon så se till att du vet vad du pratar om.
#10 Gurin sa vad jag tänkte säga. CF kortet är ett bra kort och inte så dyrt.
#0 Om du söker här på Fotoifokus så hittar du många trådar med samma tema. Det är väldigt svårt att rekommendera en kamera utan att veta vad du vill ha. Om du bara vill veta om kvalitet så är nog alla dom nya system kamerorna ganska lika.
#10 mingdie och gurin har redan svarat dig angående CF-korten så jag avstår, men vad har du mer för "giltiga invändningar mot Sony"?
Givetvis finns det saker att anmärka på med Sony men finns det inte det med alla märken isf?
Vi behöver nog inte gå längre med det i den här tråden, jag tror att den är tillräckligt bra besvarad. Praktiskt sett kan man kanske ändå konstatera att en sak som man uppfattar som dålig med en viss tillverkare smittar (uppfattningen) till också andra produkter från samma källa.
Och självklart finns det alltid saker som man kan se som mer eller mindre bra, med produkter specifikt i de flesta fall, och i en del fall mer generellt med märken, men som sagt, det är nog slutavhandlat här.
#15 Ok, var ju tråkigt, hade kunnat bli en intressant diskussion om Sonys eventuella svagheter när det gäller systemkameror.
#15 Naturligtvis smittar det men i det fallet så har ju Sony stått för kvalitet och att ligga långt framme med sina produkter så då måste det betyda att Sonys kameror är mycket bra. Tänk bara på alla fina Nikon kameror med Sonys sensor.

#4 Hmmm, rätta mig om jag har fel. Men jag har för mig att sensorerna som sitter i Nikon och många Canon kameror kommer från Sony. Dessutom tycker jag att det är väl bra att ett företag är stort, oftast har dom stora kapital att lägga på R&D, och ett väl utbyggt servicenät. När jag nyligen valde kamera så vald jag personligen bort Canon. Anledningen till det var att de tappat lite av innovations tänket och lever för mycket på sitt namn, och därför halkar efter lite. Jag antar att jag får en massa Canon ägare efter mig nu. ;-)
Annars har jag en Sony A700 och kan mycket varmt rekommendera den, tar mycket fina bilder, och den känns väldigt skön att jobba med.

Men vad ni hoppar på… Ärligt talat så orkar inte jag läsa allt det där, jag är trött och rastlös och skiter i vad ni tycker, jag tycker vad jag tycker så det så!
Aja, tillbaks till tråden nu!
#19 Härlig attityd du har. Om du inte kan komma med vettiga inlägg när någon har en fråga så låt bli att svara då.
#20 Som jag sa i ett tidigare inlägg så kan jag inte rekommendera en kamera om du inte talar om vad för sorts fotografering du vill göra. Så ge oss lite kött på benen.

Jag har inte testat någon annan systemkamera än min Canon eos 400D.
#18 Canons systemkameror har en sensor från Canon. Nikon från Sony.

#23, japp du har rätt i det.

Håll er till ämnet och frågan i #0. Annars får vi låsa tråden.
Vill ni diskutera företagens svagheter etc. bla bla kan ni skapa en egen tråd om det.
Hälsningar
Alexander
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson